responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 480

جراد مَحْسُوس‌- ملخ پخته شده.

انْحَسَّتْ‌ أسنانه- كه باب انفعال حس است يعنى دندانهايش كنده شد و ريخت.

حَسِسْتُ‌- دانستم و فهميدم، كه جز در مورد فهم و درك با حواس ظاهرى گفته نمى‌شود، امّا حَسَيْتُ‌، كه حرف (س) به حرف (ى) تبديل شده در همان معنى است ولى‌ أَحْسَسْتُهُ‌- حقيقتش ادراك با هر دو حس يعنى هم با حسّ ظاهر و هم با انديشه و احساس باطنى است، و أحست، هم مثل همان است كه يك (س) آن حذف شده است همچون:

ظلت- (روز را در سايه گذارندم، كه يك (ل) آن حذف شده است).

خداى تعالى گويد: (فَلَمَّا أَحَسَ‌ عِيسى‌ مِنْهُمُ الْكُفْرَ- 152/ آل عمران) تنبّه و آگاهى بر اين مطلب است كه كفر و ناسپاسى كاملا از آنها ظاهر بطورى كه بخوبى حسّ مى‌شد و ديده مى‌شد زيرا حسّ ظاهر برترى بر فهم و احساس درونى دارد.

و همينطور آيه (فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها يَرْكُضُونَ‌- 12/ نساء).

يعنى با مشاهده عذاب، درد و سختى آن را با احساسشان دانستند).

و آيه (هَلْ‌ تُحِسُ‌ مِنْهُمْ مِنْ أَحَدٍ- 98/ مريم).

يعنى آيا با حسّت يكى از ايشان را در مى‌يابى، و از حركت هم به حسيس و حسّ تعبير شده است.

خداى تعالى گويد: (لا يَسْمَعُونَ‌ حَسِيسَها- 102/ انبياء).

صداى آهسته‌اش را نمى‌شنوند.

حساس- سوء خلق و خوى زشت كه بر بناء زشت كه بر بناء و قاعده اوزان بيماريها مثل: زكام و سعال يعنى سرما خوردگى است.

حسب‌

: الحِسَاب‌ يعنى بكار بردن عدد كه صورت افعالش- حَسَبْتُ‌ أَحْسِبُ‌، حِسَاباً و حُسْبَاناً- است.

خداى تعالى گويد: (لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسابَ‌- 5/ يونس) (جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً

نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست