اوّل- آنگونه زيبائى و حسنى كه مورد پسند
عقل و خرد است.
دوّم- زيبائى و حسنى كه از جهت هوى و هوس نيكوست.
سوّم- زيبائى و حسنى محسوس كه طبيعتا زيبا و خوب است.
(1- زيبائى عقلانى 2- زيبائى هوس پسند 3- زيبائى طبيعى، و حسّى و
واقعى).
الحَسَنَة- هم بنعمتى كه انسان در جان
و تن و حالات انسانى خويش آنرا در مىيابد و از آن مسرور مىشود تعبير شده است و-
سيّئه- ضدّ آن است، اين دو لفظ از واژههاى مشتركند، مثل كلمه حيوان- كه بر انواع
گوناگون مانند اسب و انسان و غيره واقع مىشود.
(ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ-
79/ نساء). يعنى: آنچه را كه از ثواب و پاداش بشما مىرسد از خدا است.
و آيه (وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ- 79/ نساء) و سيّئة- در اين آيه، يعنى عقوبت و سرزنش.
تفاوت ميان حُسْن و حَسَنَة و
حُسْنَى- اينست كه:
حسن- در اجسام و رويدادهاى طبيعى و مادّى است و همچنين حسنة- اگر در
حالت وصف باشد، امّا اگر- حسنة- بصورت اسم بكار رود معمولا در باره پديدهها و
رويدادها است ولى- حسنى- فقط در باره رخدادها و أحداث بدون مادّيات و اجسام است.
واژه- حسن- در عرف عموم مردم بيشتر بچيزى كه بچشم زيبا باشد گفته
مىشود.