اگر در باره آيه اخير گفته شود-
أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً- يعنى حكم- خداوند براى كسى
كه يقين دارد يا ندارد نيكوست، پس چرا خوبى آن را مخصوص كسانيكه يقين دارند نموده
است؟ در پاسخ گفته مىشود مقصود ظهور و پيدائى حكم خداست و براى اطّلاع يافتن بر
آن حسن است و اين موضوع نه براى نادانها است بلكه براى پاكانى است كه خود را تزكيه
نمودهاند و بر حكمت خداوند تعالى آگاهى دارند.
گفته شده إِحْسَان دو
گونه است:
اوّل- بخشش و انعام بر غير و ديگران مثل عبارت-
أَحْسِنْ إلى فلان: باو نيكى كرد.
دوّم- احسان در كار و عمل باين معنى كه كسى علم نيكوئى را بياموزد يا
عمل نيكى را انجام دهد و بر اين اساس است سخن امير المؤمنين (ع) كه:
«النّاس أبناء ما يُحْسِنُون».
يعنى مردم بآنچه را كه از كارهاى شايسته و نيك مىآموزند يا بآن عمل
مىكنند نسبت داده مىشوند.