است كه ابن خلكان، سيوطى، حاج خليفه، ابن
خطيب- تبريزى- ابن انبارى- سه كتاب نامبرده را از او مىدانند.
ابن مطرف دو كتاب غريب القرآن و مشكل القرآن او را يكجا بنام (كتاب
القرطين) يعنى دو گوشواره جمع نموده، وفاتش 276 هجرى است، آثار غير قرآنيش (ادب
الكاتب- الشّعر و الشّعراء- الامّة و السّياسة در تاريخ كتاب التّسويه بين العرب و
العجم- تفضيل العرب- كتاب المسائل، و الجوابات) است.
21- ابو العبّاس ثعلب: از شاگردان ابن اعرابى كه به صدق لهجه و حافظه
معروفست در نحو و لغت پيشواى كوفيون و بصريون در عصر خويش است، از آثارش كه
باقيمانده- كتاب الفصيح كه معروف به فصيح ثعلب است كه شروحى بر آن نوشته شده و
انتقاداتى نمودهاند.
كتاب قواعد الشّعر كه از امر و نهى و خبر و استخبار بصورت قواعد شعرى
ياد نموده و كتاب الامالى. وفاتش 291 هجرى.
تطوّر علوم قرآنى و نام بعضى از دانشمندان آنها در قرون چهارم و
پنجم
اگر براى پيشرفت علوم بعد از پيامبر 6 و پس از تأسيس دانشگاه
امامان باقر (ع) و صادق (ع) كه بر اساس عقل گزينى و انديشه گرايى پايه گزارى شده
بوده تا قرون بعد بخواهيم منحنى رسم كنيم، نقطه اوج آن در همين ايّام است يعنى در روزگارانى
كه آثار فلسفى و عرفانى ملّتهاى ديگر مانند يونان و ايران و روم و هند به زبان
عربى نقل شده است، و فرصتى حكومتى و سياسى لازم است تا همچون جرقّهاى استعدادهاى
نهفته را از پشت پردههائى كه تعصّبات شعوبيگرى[1]
153153
[1] راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات الفاظ قرآن - تهران، چاپ:
دوم، 1374.