كرده، فرمود آيه (فَاسْتَقِمْ
كَما أُمِرْتَ- 112/ هود) اهل لغت و زبان عرب گفتهاند عبارت-
لن تحصوا.
- كه در روايت قبل از آن بحث شد يعنى ثواب و پاداش استقامت و قيام
بحقّ را قبلا حساب نكنيد.
(و به گفته على (ع) نه تاجرانه و نه عبيدانه بلكه با ذوق و شيفتگى
حقّ و فرمانش را عمل كنيد).
حضض
: الحَضّ يعنى تشويق كردن و واداشتن، مثل واژه
حثّ است جز اينكه- حثّ- تشويق به حركت و سوق دادن است ولى- حضّ- اينطور نيست اصلش
از ترغيب در قرار گرفتن بر حضيض خاك و نشيب زمين است. (كنايه از تشويق به عدم
استكبار و عدم بالا گزينى است).
خداى تعالى گويد: (وَ لا يَحُضُ عَلى طَعامِ الْمِسْكِينِ- 34/ حاقّه) يعنى: (اين ناسپاس و طاغى نه تنها بخداى عظيم ايمان
نداشت بلكه بمساكين هم بخشش نمىكرد و ديگران را نيز بر آن كار نيك تشويق
نمىنمود).
حضب
: الحَضْب يعنى گداختن و افروختن آتش
و هر چيزى كه آتش را شعلهور سازد، آنرا- مِحْضَب: آتشزنه گويند، كه عبارت آيه (حَصَبُ
جَهَنَّمَ-[1].
[1] تمام آيه چنين است( إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ
جَهَنَّمَ- 98/ انبياء)
خطاب به ستمگران و جبّاران است مىگويد:
براستى و آنچه را كه مىپرستيد مانند( قدرت- جاه- مقام- زر
سيم- بتهاى فكرى- شهوات- جهانگشائى- عيش و عشرت) كه جز از خداست همه در خور آتش
عذاب و فناء در آتش مىافكندنى كه بعدش مىفرمايد:( أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ- 98/ انبياء) كه خود نيز بر آنها مىپيونديد، و مىرسيد.