responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 525

مى‌گويند:

احْتَقَبَهُ‌ و اسْتَحْقَبَهُ‌: (بارش را بار كرد و بست).

حَقِبَ‌ البعير- بول كردن و إدرار آن شتر در اثر بسته شدن مجراء عبور ادرار با طناب و پالان‌بند كه بند آمده.

الأَحْقَب‌- الاغ وحشى كه زير شكم يا دو پهلويش سپيد باشد، مؤنّث- أحقب- حَقْبَاء- است.

حقف‌

: در آيه (إِذْ أَنْذَرَ قَوْمَهُ‌ بِالْأَحْقافِ‌- 21/ احقاف) (وقتى كه در سرزمين احقاف قوم خويش را بيم داد).

أَحْقَاف‌ جمع‌ حِقْف‌- يعنى خطّ طولانى از ريگ روان كه به چپ، و راست روان است.

ظبى‌ حَاقِف‌- آهويى كه در ريگستان نشسته و ساكن است.

احْقَوْقَفَ‌- همانند حركت ريگهاى روان خم شده است و بچپ و راست مى‌رود: شاعر گويد:

سماوة الهلال حتّى احقوقفا[1].

حكم‌

: حُكْم‌ اصلش منع و بازداشتن براى اصلاح است (و حكم در اصل منع از ظلم و ستم است- ابن فارس).

حَكَمَة- لگام و دهانه حيوان را نيز، حكمة ناميده‌اند.


[1] شعر از عجاج است كه در وصف هلال شب گويد:

سألتُ حبيبى الوصلَ منه دُعابَةً

و أعْلَمُ أنَّ الوصل ليس يكونُ‌

فمَاسَ دلالًا و ابتهاجاً و قال لى‌

برفقٍ مجيباً( ما سألتَ يَهُونُ)

نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 525
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست