responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 526

حَكَمْتُهُ‌ و حَكَمْتُ‌ الدّابّة- با لگام حيوان را باز داشتم.

أَحْكَمْتُهَا- افسارش زدم، و همينطور در عبارت:

حكمت السّفينة[1] و احكمتها- دستهاى او را گرفتم (يا او را در كارش بصيرت و هوشيارى دادم- زمخشرى/ اساس البلاغه).

شاعر گويد:

أبنى حنيفة أَحْكَمُوا سفهائكم‌[2].

و آيات: (أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَهُ‌- 7/ سجده).

(فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ ثُمَ‌ يُحْكِمُ‌ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ‌ حَكِيمٌ‌- 25/ حجّ) (سخنانى كه شيطان در دين القاء مى‌كند خداوند آنها را از آيات خويش فرو اندازد و آيات را محكم گرداند كه او حكيم و آگاه است).

الحُكْمُ‌ بالشّي‌ء- يعنى در باره آن چيز حكم شود به اين كه آنچيز آنطور هست يا آنطور نيست خواه ديگرى را بآن حكم ملزم كنى يا نكنى در هر دو حال حكم است (حكم مثبت و منفى) يا (امر و نهى).

خداى تعالى گويد: (وَ إِذا حَكَمْتُمْ‌ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ‌- 58/ نساء) و (يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ‌- 95/ مائده) (دو گواه عادل از خودتان داورى و حكم كنند).


[1] در متن كتاب- حكمه السّفينة- نوشته شده كه با شعر مورد استناد و مآخذ ديگر- سفيه درست است.

[2] مصراع فوق از- جرير بن عطيه- است و تمام بيت چنين است.

سألتُ حبيبى الوصلَ منه دُعابَةً

و أعْلَمُ أنَّ الوصل ليس يكونُ‌

فمَاسَ دلالًا و ابتهاجاً و قال لى‌

برفقٍ مجيباً( ما سألتَ يَهُونُ)

نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 526
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست