خداى تعالى گويد: (وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا- 12/ مريم) (مربوط به روزه سكوت سه روز زكريا با خداست).
پيامبر 6 فرمود:
«الصّمت حكم و قليل فاعله».
حكم در اين حديث يعنى حكمت (سكوت حكمتى است و عمل كننده به آن
كماند).
و آيات (وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ- 129/ بقره) و (وَ اذْكُرْنَ ما يُتْلى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آياتِ اللَّهِ وَ
الْحِكْمَةِ- 34/ احزاب).
گفتهاند: حكمة- در اينجا تفسير قرآن است يعنى آنچه را كه قرآن بر آن
خبر داده كه (إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ ما يُرِيدُ 1/ مائده: چيزى را كه
خداوند مىخواهد آن را حكمتى قرار مىدهد، و خود تشويقى بر بندگان است تا بر حكم و
فرمان خداى خشنود باشند.
ابن عبّاس در باره اين سخن خداى كه گفته است: (مِنْ
آياتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ- 34/ احزاب) يعنى: علم قرآن
و آگاهى بر ناسخ و منسوخ، و محكم و متشابه.
[1] اين سخن پيامبر6 بصورت« انّ من الشعر لحكمة و انّ من
البيان لسحرا» نيز روايت شده يعنى در شعر سخنانى سودمند است كه انسانرا از جهل و
سفاهت باز مىدارد و بديهى است لفظ- من- دليل بر بعضى از اشعار است نه هر شعرى،
چنانكه در قرآن هم در سوره شعراء، و شعرائى كه از شياطين تبعيّت مىكنند و يا
سرگردانى در وادى احساسات و خيال ندارند مستثنى شدهاند كه فرمود:
(
الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وادٍ
يَهِيمُونَ وَ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ ما لا يَفْعَلُونَ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا
وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً- 224/ شعراء) و آن استثناء از پيروى شيطان و سرگردانى در وادى خيال
و پندار، شرايطش:
1- ايمان بخدا. 2- عمل صالح. 3- زياد ياد خدا نمودن است.