و بر اين معنى سخن خداى تعالى است كه: (وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً
بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ-
169/ آل عمران).
يعنى: بهرهمندند و آنطوريكه از اخبار فراوانى كه در باره ارواح
شهيدان گفته شده بر مىآيد شهيدان زندهاند و متمتّع از مزاياى حيات.
پنجم- حياة در معنى حيات جاودان اخروى كه با حيات عقلى، و زندگى از
روى علم و آگهى دنيا بدست مىآيد.
يعنى: (زمانى كه شما را بچيزى كه حيات زندگى جاويدان در آن هست دعوت
مىكنند بخدا و رسول پاسخ گوئيد).
و آيه (يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي- 24/ فجر) يعنى: اى كاش
براى حيات پايدار و اخرويم قبلا كارى مىكردم.
مده فرصت از دست گربايدت
كه گوى سعادت ز ميدان برى
كه فرصت عزيز است چون فوت شد
بسى دست حسرت بدندان گزى
ششم- حياة در معنى حياتى كه خداى تعالى با آن توصيف مىشود، زمانى كه
او را «هو حىّ» مىگويند پس براى حيات در اين معنى مرگ و موت صحيح نيست و چنان حياتى
جز براى خدا نيست.
حياة هم- باعتبار دنيا و آخرت، دو گونه است: حيات دنيا و حيات آخرت.