در آخرت كه در اين معنى تحيّت و تحيّات گفتن
صرفا براى خدا است (التّحيّات للّه).
و آيه (وَ
يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ- 49/ بقره) يعنى: زنانتان
را باقى مىگذاردند و نمىكشتند.
حَياء- خود دارى نفس از زشتيها و ترك
زشتيهاست، لذا مىگويند: حيى- كه اسم فاعلش- حىّ- است، استحيا- اسم فاعلش مستحى است.
و نيز گفته شده- يستحى- اسم فاعلش- مستحى- است.
خداى تعالى گويد:
(إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها- 26/ بقره).
(وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِ-
53/ احزاب).
روايت شده است كه
«إنّ اللّه تعالى يستحى من ذى الشّيبة المسلم أن يعذّبه».
استحيا در اين آيات و روايات خوددارى نفس نيست زيرا او منزّه از آن
است كه چنين وصف شود، بلكه مراد اينست كه خداوند تعذيبشان نمىكند و لذا روايت
شده است كه
«إنّ اللّه حَيِيٌ».
يعنى خداوند، او گذارنده زشتىها و فاعل نيكىها است.