أَخْبَتَ الرّجل قصد رفتن و ماندن
آنجا را نمود يا آنجا فرود آمد، مثل: أسهل- يعنى قصد رفتن بزمين نرم و- أنجد قصد
رفتن بزمين مرتفع و بلند، سپس مصدر- الإِخْبَات- در معنى نرمخويى و تواضع و فروتنى بكار رفته است.
و آيه: وَ بَشِّرِ
الْمُخْبِتِينَ- 34/ حجّ) يعنى فروتنان را مژده ده، و مثل كسانى هستند كه در آيه (لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ-
206/ اعراف) بيان شدهاند:
و آيه (فَتُخْبِتَ
لَهُ قُلُوبُهُمْ- 54/ حجّ) يعنى دلهاشان نرم و خاشع شد.
معنى إخبات- در اينجا نزديك بمعنى- هبوط- است كه خداى فرمايد:
[1] اشاره بآيهاى است كه در آغاز آيه آنها را از قساوت بسنگهاى
سخت بلكه سختتر از آنها تشبيه مىكند مىگويد پارهاى سنگها هستند كه شكافته
مىشوند و جويهاى آب از آنها روان گردد و پارهاى نيز بر طبق سنّت، و ناموس الهى
بهامون مىافتند و در پايان آيه مىفرمايد:( وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ- 74/ بقره) يعنى خدا از كردارتان ناآگاه
نيست پس بگفته زيبا، و برداشت علمى و قرآنى راغب ; كسانيكه از عبادت و
پرستش اللّه روى بر نمىتابند و استكبار نمىورزند دلهاشان متواضع و خودشان
نرمخويند مانند سنگهايى كه با حكمت الهى همواره در ذكر و تسبيحند، بگفته مولوى: