يعنى: در آستانه قيامت سالهائى فريبنده است كه سالى با خشكى و سالى
با فراوانى جلوه مىكند.
خدن
: خداى تعالى گويد: (وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ[2]- 25/ نساء) أَخْدَان جمع- خِدْن- يعنى يار و مصاحب و همسخن دائمى و بيشتر در باره كسى كه براى ميل و
خواهش نفسانى و شهوانى دوستى مىكند بكار مىرود.
خِدْنُ المرأة و
خَدِينُهَا- ياران آن زن (خدين و خدن هر دو مفرد است).
شاعر گويد:
خدين العلى
...
، يعنى دوست بلند مرتبه كه استعاره است مثل
اينكه مىگويى:
يعشق العلى و يشبّب بالنّدى و ينسب بالمكارم:
(بشرافت و بزرگى عشق مىورزد، در سخاوت و بخشش غزل مىسرايد و به
مكارم اخلاق خود را نسبت مىدهد).
[1] در حديثى بسيار آموزنده و انسان ساز در ذيل اين واژه چنين
آمده است كه پيامبر6 فرمود:
1-« ايّاكم و الخدعة» يعنى از خدعه و مكر بر حذر باشيد و دورى
كنيد.
2-« اعوذ بك من صاحب الخديعة ان رأى حسنة دفنها و ان رأى
سيّئة افشاها» بخداوند از نيرنگ فريبكار پناه مىبرم زيرا اگر خوبى مىبيند پنهان
مىكند و هر گاه بدى مىبيند افشاء مىكند.
( مجمع البحرين 4/ 329).
[2] آيه فوق اشاره بدوستانى است كه بر اساس لذّت خواهى طرح دوستى
مىريزند و در قرآن در آيه، يكى اشاره بمردان است كه مىگويد:
( وَ لا
مُتَّخِذِي أَخْدانٍ- 5/
مائده) يكى هم در باره زنان كه( وَ لا
مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ- 25/
نساء) يعنى:
مردان و زنان پاكدامن، و پرهيزكارى كه چنان دوستانى هوس باز
را در كانون خانوادگى و شرافت خويش راه نمىدهند و بر نمىگزينند، در جاهليّت چنين
رسمى بوده كه بنام دوست بودن همواره در حضور و غياب همسران با يكديگر آميزش
مىنمودند و يكى از علّتهاى فساد اخلاق جنسى و كشتن دخترها كه ارزش زن را در دنياى
جاهلى ناچيز كرده بود، همين شيوه ناپسند و دوستىهاى غير انسانى بوده كه اسلام
بخاطر باز گرداندن شخصيّت واقعى زنان و مصون بودن خانوادهها از جدال و خطرات
جدائى و نابسامانى آن را ناروا دانسته و منع نموده است.
صاحب تبيان ; در ذيل آيه فوق مىنويسد:« و المخدن هو
الصّديق يكون للمرأة يزنى بها سرّا كذا كان فى الجاهليّه» يعنى در جاهليت پنهانى
با زنان روابط جنسى مىداشتند و اسلام آنرا قدغن كرده.( التّبيان ج 3 ص 170).