(هنگامهاى كه خداوند پيامبر و مؤمنين را خوار و سبك نمىكند).
و عبارت- لا يُخْزِي-
نزديكتر است هر چند كه جايز است و مىتواند از هر دو مصدر باشد.
و آيه رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ
النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ- 192/ آل عمران) كه در اين
آيه از- خزاية- است و مىتواند از- خزى- هم باشد و همينطور آيات: مَنْ يَأْتِيهِ عَذابٌ يُخْزِيهِ-
39/ هود).
وَ لا تُخْزِنا
يَوْمَ الْقِيامَةِ- 194/ آل عمران) و
وَ لِيُخْزِيَ الْفاسِقِينَ- 5/ حشر) و وَ لا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي- 78/ هود).
و بر اساس آنچه گفتيم معنى فعل- خزى- يعنى خوار شد، در حالتى است كه
منشاء خوارى از خود انسان و نفس انسان باشد مثل- الهون و الذّل- كه در اينصورت
ناپسند نيست چون ديگرى بر او تحميل نكرده است و هر گاه استخفاف و خوارى از سوى ديگر
باشد مىگويند: