مىكنى ضايع مىكنى ولى گروهى از مردم
مىسازند و ضايع نمىكنند).
دوّم- خَلْق در
معنى دروغ گفتن، در آيه: وَ
تَخْلُقُونَ إِفْكاً[1]- 17/ عنكبوت) اگر گفته شود در آيه
فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ- 14/ مؤمنون) صحيح است كه دلالت بر ديگر مخلوقات غير از خداوند دارد
و با واژه- خلق- وصف شدهاند، معنايش اينستكه
أَحْسَنُ الْخالِقِينَ- 14/ مؤمنون) يعنى خداوند نيكوترين
تدبير كنندگان و حكم كنندگان است، يا اينكه آيه فوق بنابر تقديرى است كه معتقد
بودند و مىپنداشتند كه موجودات غير از خدا نيز خلق مىكنند و ايجاد مىكنند پس
بنابر آنچيزى است كه مىپنداشتند گويى كه مىگويد: حالا فرض كن و حساب كن كه
آفرينندهها و ايجاد كنندگان ديگر نيز وجود دارند پس بنابر آنچه كه اعتقاد داريد
خداوند از نظر نو آفرينى نيكوترين آنهاست، چنانكه فرمود:
واژه خَلْق در
آيه اخير اشارهاى است به اخته كردن مردان و حيوانات يا بريدن ريش و از اين قبيل
چيزها كه مىپنداشتند آن كارها خلقت جديدى است و نيز گفته شده: معناى آيه فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ-
119/ نساء) يعنى حكم خداى را تغيير مىدادند.
و آيه لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ- 30/ روم) اشارهاى است به حكم و فرمان خداى كه
[1] تمام آيه چنين است: إِنَّما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً وَ تَخْلُقُونَ
إِفْكاً- 17/ عنكبوت)
سخن حضرت ابراهيم( ع) به بت پرستان عصر خويش است كه مىگويد آنهائيكه غير خدا چون
بتها را مىپرستند، و آنچه را كه به دروغ مىسازيد لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً- 17/ عنكبوت) روزى، و رزقى براى شما ندارند، رزق از خدا جوئيد و او
را عبادت كنيد و سپاسش داريد كه بازگشتشان بسوى اوست.
فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ
تُرْجَعُونَ- 17/ عنكبوت)
آيات اين سوره تشبيهى است به ناپايدار بودن حيات دنيا بخانه از تار و پود بافته
عنكبوت و در آيه فوق ناچيز بودن بتهاى خود ساخته انسانها و دور نمايى كه از آينده
روشن خداپرستان است ارائه مىشود كه يكى از معجزات و تناسبهاى لفظى و معنوى آيات و
سورههاى قرآن است كه زنجيروار با واژههايى تفكّر انگيز و پر محتوى و شگفت انگيزى
بهم مربوط شدهاند گويى كه تمام سورهها و آيات قرآن همچون شعاع نورانى خورشيد در
يك خطّ سير و امتداد قرار دارند.