استوار، پيرو مذهب حقّ و دور از قال و
قيلهاى تعصّب آميز.
از همين جهت با اينكه مدّتها در بغداد و در زمره مفسّرين و اديبان
طراز اوّل بوده و كتابهاى او به ويژه (محاضرات الادباء و مفردات) او نمونه زندهاى
از مقام علمى او است به مدرسه نظاميّه بغداد كه شرايطى يك سوى نگرانه براى
استادانش قائل بودند وارد نشد امّا براى راهنمائى اساتيد آنجا و همه دانشگاههاى
قرون بعد بهترين اثر ارشادى را تأليف نموده است.
آثار راغب اصفهانى
خوشبختانه يكى از دانشمندانى كه كتابها و آثار علمى او از دستبرد حوادث
و طوفانهاى سهمگين غارتها و سوزاندنهاى (محمود غزنوى- سلجوقيان- مغولان- صليبيان)
در امان مانده است كتب راغب اصفهانى است و شايد يكى از عوامل باقيماندن آثارش آن
خلوص و زهدى است كه او در تدوين آثار خويش داشته است و در مقدّمه همين كتاب به
حالت روحى خاصّ و توجّه مخصوص او به اللّه آشنا مىشويم، مىگويد:
«ففى اعتماد ما حرّرته من هذا النّحو استغناء فى بابه من المثبطات عن
المسارعه فى سبيل الخيرات و عن المسابقه الى ما حثّنا عليه بقوله تعالى (سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ-
21/ حديد) سهّل اللّه علينا الطّريق اليها «يعنى پس در اعتماد داشتن بر آنچه را كه
نوشتهام و بر اين روش كه انجام شده، براى اينكه از موانع پيشرفت و موانع سرعت در
راه خيرات بىنيازى باشد و در راهى كه خداوند ما را در سخن خويش بآن تشويق فرموده
كه: (سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ- 21/
حديد).
يعنى: بسوى آمرزش پروردگارتان مسابقه بگذاريد و پيشى گيريد از او
مىخواهيم كه راه و حركت بسوى نيكىها و خيرات را بر ما آسان سازد».
ديگر از عوامل باقيماندن آثار راغب، مصون بودن تقريبى شهر اصفهان از