مىگويد: اعلموا حملة الكتاب الكريم، و
مىگويد: اين كتاب را بعد از كتاب معانى الاكبر تصنيف نموده. (كشف الظّنون 1/
739).
ر- كتاب احتجاج القراء فى القراءة- كه آنرا املاء نموده است. (كشف
الظّنون 1/ 15).
ج- الذّريعه الى مكارم الشّريعه- اوّلش، نسأل اللّه تعالى جوده الّذى
هو سبب الوجود نورا يهدينا الى الاقبال عليه ... از خداى تعالى بخششى وجودى كه سبب
وجود و پيدايش نورى كه ما را به او متوجّه مىكند، مىخواهيم و در 7 فصل است.
اوّل- در حالات انسان و فضيلت و قواى او.
دوّم- در عقل و علم و نطق.
سوّم- در قواى شهوانى.
چهارم- در قواى غضبى.
پنجم- در عدالت و ظلم.
ششم- در صناعات و فنون.
هفتم- در افعال.
و اين همان كتابى است كه بخاطر ارزش زياد و نفيس بودنش غزالى آنرا از
خود دور نمىكرده (كشف الظّنون 1/ 827).
ط- محاضرات الادباء و محاورات الشّعراء و البلغاء: اوّلش الحمد للّه
الّذى تقصر الاقطاران تحويه در 25 حدّ و فصل كه بعدها محمود بن محمّد اردام آنرا
در 23 مقاله مختصر نمود. (كشف الظّنون 2/ 1609).
و- مختصر آن در يك مجلّد چاپ شده و توسّط ابراهيم زيدان كه تهذيب
كننده آن است موجود مىباشد.