پاشا بغداد چاپ 1371 هجرى، علاوه بر يازده
كتابى كه حاجى خليفه نام برده است.
كتاب- رسالة فى فوائد القرآن- راهم نام مىبرد (هدية العارفين 1/
311) و اين همان كتابى است كه خود راغب در مفردات چند مورد آنرا بنام- رسالة منبهة
فى فوائد القرآن- ياد مىكند.
6- در كتاب كشكول- اثر معروف و ارزشمند شيخ محمّد بن حسين معروف به
شيخ بهاء الدّين عاملى، متوفّى 1030 هجرى.
اين دانشمند نام راغب را با- الامام الرّاغب- ياد مىكند و آثار راغب
را كاملا مطالعه كرده و گلچين آنها در كشكول ذكر مىكند بويژه از كتب (محاضرات-
مفردات- الذّريعه- تفسير راغب) كه آنرا تفسير كبير نام مىبرد با اينكه يك مجلّد
بوده مىنويسد:
قال الرّاغب فى تفسيره الكبير عند قوله تعالى
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ ...» كه
معانى اللَّهِ و
رَبِّ الْعالَمِينَ و
الرَّحْمنِ و الرَّحِيمِ و
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ را عالمانه تفسير مىكند[1] (كشكول 2/ 321).
و امّا در نمونههائى كه از محاضرات مىنويسد:
قال الرّاغب فى المحاضرات كان الامام علىّ
بن موسى الرّضا (ع) عند المأمون فلمّا حضر وقت الصّلوة راى الخادم ياتونه بالماء و
الطشت فقال الرّضا لو أتيت هذا بنفسك، فانّ اللّه تعالى يقول:
[1] راغب در تفسير كبيرش در باره( الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ ...) مىنويسد: انّ الّذى يحمد و يمدح ...
الى آخر.
يعنى: كسيكه در دنيا با تعظيم و بزرگداشت نسبت به او حمد
ستايش مىشود، چهار جهت دارد:
1- يا اينكه در ذات و صفاتش كامل است و از تمام كاستىها و
نقص و عيبها منزّه است، هر چند كه احسانى از او بتو نرسيده باشد كه او اللّه است.
2- يا ستايش او براى اينست كه به تو نيكى نموده و نعمت داده
است كه او- ربّ العالمين- است.
3- يا اينكه تو اميدوار به احسان بيشترى از او در آينده هستى-
كه او- رحمن و رحيم است.
4- و يا بخاطر اين است كه از قهر و شكوه و قدرت او بيم دارى
كه او مالك يوم دين است.