در مقدّمه آن راغب طرح نوشتن كتابى در
مترادفات قرآن را ترسيم نموده است و شايد كتاب- تفسير القرآن راغب كه نسخه خطّى آن
در (ايا صوفيه) موجود است با همان روشى باشد، و در كتاب (درّة التّأويل) اشاره به
آيات قرآنى كه در آن كتاب هست نموده است.
الذّريعه را قبل از مفردات- نوشته و همچنين كتاب حلّ متشابهات القرآن
و كتاب الذّريعه الى مكارم الشّريعه و كتاب تفضيل النّشأتين- كه در قاهره چاپ شده.
مشهورترين كتاب راغب (محاضرات الادباء) است كه از هوش و عقل و كودنى
آغاز مىشود و به ذكر فرشتگان و جنّ و حيوان ختم مىشود با نظم و نثر نوشته شده و
نسخههاى خطّى آن در (استانبول- دمشق- قاهره) موجود است.
اين كتاب را اوّلين بار فلوگل آلمانى به اروپائيان شناساند كه با
حاشيه كتاب ثمرات الاوراق- از ابن حجه- چاپ بولاق در سال 1287 ه به چاپ رسيد و در
قاهره بدون حاشيه در سالهاى 1310- 1324- 1326 هجرى چاپ شده و ابراهيم زيدان مختصر
آنرا در سال 1325 ه چاپ نموده است.
نسخه خطّى كتاب (تحقيق البيان) راغب كه در لغت و نويسندگى و اخلاق و
عقايد و فلسفه و علوم اوايل است در مشهد موجود است. (روضات الجنّات- بغية الوعاة-
طبقات المفسّرين- دائره المعارف الاسلاميّه 9/ 475).
10- كتاب ريحانة الادب فى تراجم المعروفين بالكنية و الادب- از محمّد
على تبريزى معروف به مدّرس مىنويسد: محمّد بن مفضّل بن محمّد معروف به راغب، در
لغت و فنون ادبى و شعر و حديث و كتابت و كلام، و حكمت و اخلاق يگانه و شهره آفاق
است، مصنّفات بسيارى دارد: