متداول به مراتب بيشتر است، نشاندهنده اين حقيقت خواهد بود كه اين
احكام در رابطه با تأمين هزينههاى مالى وسيع دولت اسلامى است؛ و يكى از وظائف
دولت اسلامى رسيدگى به وضع زندگى سادات است كه بايد از نصف سهم امام پرداخته شود؛
و در صورت كسرى بايد از وجوه ديگر تكميل و در صورت اضافه به بيت المال دولت اسلامى
برگردانده شود. (7)
مالك خمس و انفال شخص امام (ع) يا فقيه نيست؛ بلكه شخصيت نوعى
(حقوقى) امامت و خلافت دولت اسلامى؛ مالك محسوب مىشود. (8)
از فقهاى متأخر كه بهطور صريح در مسئله ولايت فقيه اظهارنظر كردهاند
و همۀ شؤون رسولالله (ص) را براى فقها ثابت دانستهاند، مىتوان علامه
نراقى و ميرازى بزرگ شيرازى و ميرزا محمدتقى شيرازى و كاشف الغطا و علامه نآيينى
را نام برد. امام خمينى در بحث ولايت فقيه تصريح مىكنند كه طرح اين بحث تازگى
ندارد و ما فقط موضوع را بيشتر مورد بررسى قرار داديم و شعب حكومت را ذكر كرده در
دسترس گذارديم تا مسئله روشنتر گردد. (9 و 10)
منابع
1 - ولايتفقيه / 149؛ 2 - جواهر الكلام 360/16؛ 3 كتاب البيع
489/2 و مكاسب / 155؛ 4 - عوايد نراقى / 178 و 187، و ولايتفقيه / 149؛ 5 - وسائلالشيعه
18 / 343-328، همان 199/7؛ 6 - كتاب البيع 489/1؛ 7 - همان / 490؛ 8 - همان / 494
و فقه سياسى 92/2؛ 9 - ولايت فقيه / 150، 10 - فقه سياسى 262/1-259.
اخلالگران
اخلالگران بر كسى اطلاق مىشود كه بيعت خويش را با پيشواى معصوم
(ع) شكسته و از اطاعت وى بيرون رفته باشد. از اين عنوان در باب جهاد بحث شده است.
گروهى از روى عناد و به خاطر اغراض مادى و تمايلات قدرتطلبى از
اطاعت امام سرپيچى كرده و دست به شورش مىزنند و مردم را به طغيان و آشوب و سركشى
دعوت مىكنند؛ به اين گروه اخلالگران گفته مىشود.
قيام و شورش اين گروه اگر غير مسلحانه باشد از مصاديق «افساد در
زمين» محسوب شده و رفتار دولت اسلامى با عوامل آن بر اساس حكم مفسدين خواهد بود،
به اين گروه باغى گفته نمىشود.
منبع
فقه سياسى 311/3.
اخوت
اخوت: برادرى اجتماعى و دينى.
اسلام با مبارزات پيگير، دشمنىها و كينهتوزى هارا به اخوت مبدل
ساخت و الفت و برادرى را در جامعه اسلامى تحكيم و اين خط مشى كلى را به عنوان يك
راهبرد ثابت و جزيى اجتنابناپذير و يكى از اساسىترين اصول برنامههاى اجتماعى و
سياسى خود، قرار داد و بر امت اسلامى فرو فرستاد كه: