ممنوع تلقى كرد و
اين اصل در فقه تحت عنوان «اصالة الحظر» مورد استناد است. اما مبناى اصل حظر همان ادلۀ
احتياط و مخصوص موارد علم اجمالى است و در غير موارد علم اجمالى هيچ دليلى بر اصل
حظر وجود ندارد، بلكه ادلۀ حليت بهطور مطلق هر نوع شبههاى را در مورد بحث
بر طرف مىگرداند.
منابع
1 - قواعد فقه
23/4-22؛ 2 - فقه سياسى 72/4.
اصالت حقانيت در برابر
مصلحت← مصلحت و حقانيت
اصالت شرع و تعبد در
برابر مصلحت← مصلحت وتعبد
اصالت عدالت در برابر
مصلحت← مصلحت و عدالت
اصالت فضائل اخلاقى در
برابر مصلحت← مصلحت و اخلاق
اصطياد
اصطياد: به دست
آوردن و شكار كردن.
قواعد فقهى اصطيادى
عبارت از قواعدى هستند كه از موارد و ابواب مختلف فقهى استخراج مىشوند، بدون آنكه
دليل خاصى در باب معينى بر آن وجود داشته باشد.
منبع
فقه سياسى 407/7.
اصل آزادى اراده← آزادى اراده
اصل اباحه← اباحه
اصل اتحاد
دعوت به اتحاد از
بارزترين مشخصات آيين اسلام در رهبرى همه جانبۀ بشريت است كه اين حقيقت را مىتوان
با ملاحظه متون صريح و دستورات اكيد قرآن و پيشوايان بزرگ مذهبى در كمال وضوح
دريافت.
قرآن با لطف و
تأكيد خاصّ، اصل وحدت و اتحاد اجتماعى را در دو آيۀ زير چنين توصيف كرده
است:
(هان اى كسانىكه
ايمان آوردهايد در مقابل شدايد و مشكلات و مسئوليتهايى كه داريد، صبر پيشه كنيد
و تحمل و پايدارى به خرج دهيد و علايق و روابط خود را با ديگران حفظ كنيد و در
برابر خداوند تقوى پيشه سازيد، شايد رستگار گرديد).
در آيات ديگر، سخت
مردم مسلمان را از انحرافاتى كه موجب تفرقه و پراكندگى مسلمين مىشود بر حذر داشته
است. (وَ أَنَّ هٰذٰا صِرٰاطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاٰ تَتَّبِعُوا اَلسُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ). (3) (اينست
راه راست من، آن را پيروى كنيد و از پيروى كوره راهها بپرهيزيد