تمامى قدرتها در همۀ عرصههاى وجود به اين مبدأ نخستين قدرت
باز مىگردد.
تفكر توحيدى در قدرت، فلسفۀ سياسى كاملا مشخصى را در
انديشۀ سياسى ولايتفقيه ترسيم مىكند كه در هيچ مرحلهاى از سلسلهمراتب
قدرت، گريزى از آن نيست هر قدرت سياسى از اين قاعده فلسفى عام مستثنا نيست. در پس
همۀ عوامل مادى و معنوى كه گروهى را به اطاعت از فرد يا گروه ديگر وادار مىكند،
ارادۀ حاكم و مشيت تخلف ناپذير الهى قرارگرفته است؛
و - ديگر عناصر سياسى: مقولههاى ديگر سياسى مانند: آزادى، مساوات،
تفكيك قواى حاكم، عدالت اجتماعى نيز هر كدام به نوبۀ خود در چارچوب
فلسفۀ سياسى حاكميت مطلق خدا تبيين مىشود و انديشه حاكميت، محورىترين اصلى
است كه همۀ مقولهها و عناصر سياسى در رابطۀ با آن تفسير و انسجام و
سامان مىيابند.
سوم) نظريۀ انقلاب اسلامى:
قسمت سوم رسالۀ امام (ره) در ولايتفقيه كه كاربردى ترين بخش
آن است، پردازش يك نظريه مشخص و سامان يافته در زمينۀ تئورى انقلاب اسلامى
است كه در پيادهسازى انديشۀ سياسى ولايتفقيه و پيروزى انقلاب و تأسيس دولت
اسلامى مهمترين نقش را ايفا كرده است. (31)
منابع
9-1 - رسالۀ ولايتفقيه / 93-3؛ 10 - همان / 106؛ 29-11 -
همان / 6، 8، 18، 22، 27، 34-33، 36، 39، 123 و 127-126 و 138؛ 30 آلعمران / 104؛
31 - فقه سياسى 353/8-235.
امام خمينى (ره) (تحول در انديشۀ سياسى)
امام (ره) از آغاز استقرار نظام ديكتاتورى پهلوى تا دوران رهبرى
نظام جمهورى اسلامى، انديشۀ سياسى خود را در آثارى چون كشفالاسرار، تحرير
الوسيله، كتاب البيع، رسالۀ ولايتفقيه، پيامها، اعلاميهها، مصاحبهها و
فرامين سياسى بيان كرد و برخى در نگاه تاريخى به انديشۀ سياسى امام (ره)، بر
آنند كه اين خط سير به نسبت طولانى و منحنى وار انديشه سياسى امام (ره) تحولى را
نشان مىدهد كه نوعى حركت از ساده به پيچيده و از اجمال به تبيين و بالاخره از
ايده تا سامان در آن ديده مىشود.
اين نوع تحول در انديشۀ سياسى امام (ره) را مىتوان با
مقايسۀ مطالب ولايتفقيه در «تحرير الوسيله» با مضامين «رسالۀ ولايتفقيه»
و همچنين با مقايسه مسائل فقه حكومتى در «كتاب البيع» با «پيامهاى سياسى امام»
(ره) بهوضوح مشاهده و آن را برداشتى منطقى و قابلقبول در مطالعۀ حركت علمى
و انقلابى تاريخى امام (ره) از آغاز تا پايان تلقى كرد.
منبع
فقه سياسى 354355/10.
امام خمينى (ره) (تفاوت حكومت اسلامى با ديگر نظامها از ديدگاه امام)
از ديدگاه حضرت امام خمينى (ره)، حكومت اسلامى با ديگر نظامهاى
حكومتى تفاوت داشته و مؤلفههاى آن با مؤلفههاى نظامهاى حكومتى ديگر فرق دارد.