و مشروعيتى جز براى
امت مىبندد. در برابر چنين ديدگاهى، نظرگاهى افراطى از سوى برخى و به ويژه امويان
تبليغ مىشد كه بر اساس آن سخن از سلطان در كنار قرآن به ميان مىآمد و به
نظريۀ «خلافت الله» منتهى مىشد.
منابع
1 - دائرة المعارف
بزرگ اسلامى 194/10-192؛ 2 - فقه سياسى 71/1-70.
امت (مفهوم)
1. معناى لغوى: در
لغت عربى امت به معناى جماعتى با مقصد واحد و قوم به مفهوم جمعيتى با رابطۀ
نسبى واحد و ملت به معنى مردمى با مسير واحد و بالاخره وطن به مفهوم سرزمينى كه
مردمى را دربر مىگيرد آمده است و در حقيقت همۀ اين الفاظ حاكى از جمعيت
متشكلى است كه يك پيوند خاص آنها را به يكديگر مرتبط كرده است و عامل ربط و عنصر
پيوند را مىتوان از مضافاليه اين كلمات به دست آورد، مانند امت اسلام، قوم
پيامبر (ص)، ملت يهود و وطن اسلامى و از آنجا كه عنصر اصلى پيوند و ارتباط انسانها
در ديدگاه اسلام اين است، بنابراين از نظر تفسير لغوى آيات مربوط به اين وازه ها
مىتوان گفت كه استفاده از اين كلمات در مورد اسلام، مسيحيت و يهود يكسان است و
آيه (تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ) (1) مىتواند هر امتى را با عقيده خاصش شامل
شود؛
2. مفهوم اصطلاحى:
تفسير الفاظ قرآن و حديث به معناى اصطلاحى در صورتى ممكن است كه معناى اصطلاحى در
زمان صدور آن دو وجود داشته، باشد و بىشك اگر چنين معنى اصطلاحى براى كلماتى چون
امت، قوم، ملت و وطن وجود داشته، آن مفهومى نيست كه در سده نوزدهم به بعد در علوم
سياسى و مباحث جامعهشناسى مطرحشده است؛
3. معناى عرفى:
تفاوت معانى لغوى با مفاهيم عرفى قابل انكار نيست و در واژههايى چون عقد، ميزان و
وكيل كاملا. صادق است و مفاهيم عرفى اين كلمات با معانى لغوى آنها متفاوت بوده،
اما در صدق مفهوم عرفى، نيز بايد داشتن معناى عرفى، متعلق به زمان صدور، احراز
شود. (2)
منابع
1 - بقره / 144؛ 2
- فقه سياسى 83/10-82.
امت عرب
از جمله واژههاى
كليدى كه در سخنان ناسيوناليست هاى عرب به وفور ديده مىشود، كلمۀ امت عرب
است كه با استفاده از قداست اسلامى واژه امت و تكرار آن در قرآن، به منظور القاى
مشروعيت ناسيوناليزم عرب به شنونده و خواننده آثار خود مورد بهرهبردارى قرار مىدهند
و در حقيقت به اين وسيله تفسيرى سياسى بر آيات مربوط به امت ارائه مىدهند و آن را
به جاى امت اسلام به كار مىبندند.
در آثار متفكران
عرب چون طنطاوى، شيخ حسن مرصفى، سليم بستانى، نجيب غازورى، عريسى و عمر فاخورى كه
به تمايلات ناسيوناليستى شهرت دارند، واژۀ امت عرب فراوان آمده است. (او 2)