نظر من به واقعيتى مىانديشند كه به ايشان بسيار نزديك است؛ زيرا
خود بازيگر آنند.» (13) مشاهده دقيق و مستقيم و دقت در رفتار سياسى مردم ايران و
توجه به شعارها و خواستههاى آنها، نشان مىدهد كه بحث حكومت اسلامى و برنامههاى
امام كه در قالب ايدئولوژى اسلام مطرح شد، براى مردم امرى روشن و واضح و به تعبير
ميشل فوكو نزديك و به طوركامل محسوس و دستيافتنى بود. همچنين به دليل رابطه خاص
بين مردم و امام خمينى (ره) كه رابطۀ مرجع و مقلد يا حتى رابطه امام و امت
بود، و اين رابطه يك رابطۀ به طوركامل معقول است و بر اساس فرايند و كنشى
عقلانى ايجاد شده است، تحليل آن بر اساس نظريه رهبرى كاريزماتيك و فرهمند صحيح نمىباشد.
(14) بنابراين نمىتوان اين حركت را حركتى پوپوليستى تلقى كرد.
امروزه نيز برخى از گروههاى سياسى كه از توجه و اقبال مردم محروم
شدهاند، حمايت مردم از گروههاى رقيب و توجه و اهتمام مسئولان به حل مشكلات مردم
را با عنوان پوپوليسم تفسير مىكنند، در حالى كه اقبال همين مردم به خودشان را با
عنوان دموكراسى و بالارفتن آگاهى سياسى و افزايش مشاركت سياسى مردم تفسير مىكردند.
در يك جمعبندى كلى بايد گفت اگر منظور از پوپوليسم، مردم باورى و توجه به خواستهاى
اساسى مردم و نزديكى مردم و مسئولان و حضور آنها در متن زندگى و آشنايى با مشكلات
آنها از نزديك و توجه و اهتمام به حل اين مشكلات باشد، پوپوليسم معناى منفى ندارد
و چنين امورى هرچند با عنوان پوپوليسم، امورى پسنديده و شايسته و همان سيره
معصومين به ويژه سيرۀ حكومتى حضرت على (ع) است. اما اگر پوپوليسم به معناى
كلى گويى و عوام گرايى و عدم توجه به نظريات كارشناسى و تخصصى باشد بدون ترديد
مذموم است و هيچ گروه و دستهاى آن را نمىپذيرد. بنابراين صرف حضور تودهها در
حركتهاى سياسى - اجتماعى و صرف حمايت عموم مردم از يك جريان سياسى خاص و صرف توجه
دولت به خواست و ارادههاى مردم را نمىتوان امرى پوپوليستى و مذموم خواند.
منابع
1 - دانشنامه در علم سياست / 305؛ 2 - فرهنگ علوم سياسى / 264، 3 -
دانشنامه در علم سياست / 305؛ 4 - فرهنگ علوم سياسى / 264؛ 5 - پوپوليسم مذهبى /
10؛ 6 - همان؛ 7 - پوپوليسم (حسن مرتضوى) / 35؛ 8 - همان؛ 9 - هراس بنيادين /
111-109؛ 10 - مشكله هويت ايرانيان امروز / 20؛ 11 - سفرنامه شاردن (متن كامل) /
160؛ 12 - صحيفه نور 158/2، 223-221، 245-244، 266-257؛ 13 - ايرانىها چه رويائى
در سر دارند / 39؛ 14 - هفت نظريه در باب اصلاحات / 26.
پولشويى
پولشويى عبارت است از اقدامات يا سلسله اقدام هاى كه به
وسيلۀ آن منشأ غير قانونى وجوه تحت تصرف شخص، از ديد مأموران و مجريان قانون
پنهان بماند و حتى قانونى جلوه داده شود.
كنوانسيون سازمان ملل متحد عليه قاچاق مصوب 1988، دولتهاى عضو را
موظف كرده است در قوانين جزايى خود پولشويى را جرم شناخته و براى مرتكبان آن
مجازاتهايى معين كنند.