اسلامى هدفهاى
مشتركى وجود دارد كه فرد بهتنهايى قادر به انجام آن نيست و بايد همه براى گسترش
آن همكارى و تعاون داشته باشند: (وَ تَعٰاوَنُوا عَلَى اَلْبِرِّ وَ اَلتَّقْوىٰ). (1)
اجتماع و همكارى
همه جانبۀ افراد جامعۀ اسلامى در راه ايمان و عمل صالح بر اساس تقوى و
موازين اسلام مىتواند محكمترين پيوند اجتماعى و سياسى را در جامعه بزرگ اسلامى
به وجود آورده و به عنوان قوىترين پشتيبان دفاعى كشور در برابر هر نوع خطر تهديد
كننده داخلى و خارجى بوده و امنيت را براى نظام و مردم تضمين كند. (2 و 3)
حق خود فروشى به
معناى خود را برده وار در اختيار ديگرى قرار دادن و اجازه استثمار از خود به ديگرى
دادن به گونهاى كه سود آن يكجانبه بوده و فاقد هدف مادى و معنوى معقول باشد. (او
2)
منابع
1 - نهجالبلاغه /
نامه 31؛ 2 - فقه سياسى 13/7.
تعزيه
مراسم عزادارى براى
شهداى كربلا و آيينهاى خاص روز عاشورا كه سوگوارى براى سالار شهيدان را به همراه
دارد، تعزيه ناميده مىشود. حماسه آفرين اين نماد ايثار و شهادت، زينب، بانوى
فداكار كربلاست كه ائمه (ع) آن را به صورت يك رمز و راز و نهادى عميق در تشيع
رسميت بخشيدند.
منبع
فقه سياسى 155/9.
تعطيل حكومت← انديشه تعطيل
تعهدات غير قانونى
تمامى تعهدات و
قراردادهايى كه به نحوى استقلال امت و دولت اسلامى را به مخاطره افكند و به سيادت
اسلام لطمه وارد آورد، و با شرايط آن، مخالف احكام و موازين اسلامى باشد، و يا
آزادى دعوت اسلامى را محدود كند و ناقض حاكميت و تماميت ارضى دارالاسلام گردد، از
نظر اسلام لغو و بلا اثر است، و دولت اسلامى نمىتواند در چنين مواردى به عقد
قرارداد اقدام كند. (1 و 2)
منابع
1 - حقوق اقليتها
/ 265؛ 2 - فقه سياسى 491/3.
تعهدات غير قانونى در
قرارداد ذمه
بهطوركلى محدوديت
تعهدات مسلمانان در قرارداد ذمه و مرز اختيارات زمامداران مسلمان در پذيرش مسئوليتها
را مىتوان طى چند اصل كلى زير خلاصه كرد:
1. تعهداتى كه به
نحوى استقلال مسلمانان را به مخاطره افكند؛