سلاح خود بگيرد و با صداى بلند رزمندگان غيور اسلام را دعوت كند
آنان را كه طالب آثارند و خواهان كمك به شريعت پيامبر خاتم (ص) هستند، آنها كه مىخواهند
جانشان را با خدا معامله كنند، آنان كه به دنبال رضاى رب هستند، آنان كه يك عمر
آرزوى همكارى با ياران حسين (ع) دارند و آنان كه روايتشده كه اكثر ياران صاحبالامر
(عج) از عجم هستند.
جهاد براى دعوت به اسلام:
اين نوع جهاد از خصايص مقام نبوت و امام معصوم (ع) و نايب خاص او
است و فقها كه نواب عامند، بهرهاى از آن ندارند.
چهار نوع اول جهاد، اختصاص به حضور معصوم (ع) و حتى اجازه ندارد و
بر مردم واجب است از كسى كه به انجام آن قيام كرده پيروى كنند، ولى همۀ
انواع ينج گانۀ جهاد در اجرا و موعودهاى اخروى مشتركند و حكم شهيد را دارند
و در امور نبوى امتياز سقوط حكم وجوب تغسيل و تحفيظ و تكفين را دارند و با لباسى
كه شهيد شدهاند، دفن مىشوند، هرگاه در جبهه به شهادت رسيده باشند.
نوع پنجم از جهاد احكام ويژهاى دارد كه بدان وسيله از چهار نوع
اول متمايز مىشود.
الف - حضور امام معصوم يا نايب خاص امام معصوم (ع)؛
ب - كسانىكه از جهاد به معناى پنجم از حكم جهاد استنثا هستند،
عبارتند از: بيماران ناتوان، فقراى فاقد هزينه، پيادههاى ناتوان از حضور در جبهه،
زنان، بدهكاران مطالبه شده، كسى كه بايد به حج برود، فرزندان بدون اجازه والدين؛
ج - التزام به عهود و قراردادهاى هدنه، امان و عهد، توسل به حيله
يا دروغ و نيرنگ در نوع پنجم جهاد جايز نيست ولى در انواع چهارگانه گذشته در صورت
لزوم جايز است؛
د - نوع پنجم از جهاد اختصاص به مبارزه با كفار دارد، در صورتى كه
در انواع ديگر ممكن است جهاد با مسلمانان انجام شود. زيرا اقسام چهارگانه در
مواردى كه مسلمانان و مؤمنان مقاصدى چون مقاصد كفار داشته باشند و به دليل طمع
دنيوى يا رياستطلبى زمينه جهاد دفاعى را فراهم آورند، بر ديگران واجب است كه به
جهاد بر عليه متجاوزان مسلمان قيام كنند؛
ه - كفار از دو برابر بيشتر نباشند. در اقسام گذشت اين شرط هم
لازم الرعايه نيست؛
و - در ماههاى حرام اين نوع جهاد حرام است؛
ز - در هر سال يكبار واجب است، ولى در اقسام گذشته محدوديت زمانى
وجود ندارد؛
ح - قبل از آغاز جهاد بايد كفار را به اسلام دعوت كنند و در صورت
امتناع مىتوانند به جهاد اقدام كنند؛
ط - امام مسلمانان نمىتواند در اين نوع جهاد، مالى را به زور از
مسلمانان بگيرد، ولى در موارد ديگر مىتواند؛
ى - اين نوع جهاد، ناقض قراردادهاى بين مسلمانان و غير مسلمانان
نيست، ولى انواع ديگر جهاد خود به خود قراردادها را نقض مىكند، ك - پرداخت مال به
مقدارى كه به معيشت مسلمان زيان مىرساند در اين نوع جهاد واجب نيست، ولى در اقسام
گذشته واجب است؛