2. براى رهايى بخشيدن به ملتها و گروههاى تحت ستم كه خود، ياراى
گرفتن حق خويش را ندارند و به گونهاى به استعمار و استثمار كشانده شده و از حقوق
خود محروم شده و مستضعف شدهاند. همانطوركه موسى و هارون براى مبارزه با فرعون كه
ملتش را به استضعاف كشانيده بود، فرستاده شدند.
«اين حقيقت است كه فرعون در زمين با سلطهجويى و قدرتطلبى به اوج
رسيده و ملتش را گروهگروه نموده و گروهى از آنها را به استضعاف كشانيد، و
فرزندانشان را مىكشد و زنانشان را زنده مىدارد... او از مفسدان شده است».
«شما را چه مىشود كه در راه خدا نمىجنگيد و آن مستضعفانى كه از
مردان و زنان و فرزندان (جوانان) كه مىگويند خدايا، ما را از اين سرزمين كه مردمش
جنايتكارند نجات بده».
به اعتقاد بيشتر فقهاى شيعه، جهاد ابتدايى بايد با اجازه معصوم يا
نايب خاص منتسب به امام معصوم (ع) مسلمانان شروع شود. در اين جهاد لازم نيست كه
مسلمانان براى دفع تجاوز دشمن جهاد را شروع كنند.
جهاد ابتدايى واجب است، از اين رو به اعتقاد شيعيان يكى از شرايط
اصلى و اساسى آن، حضور امام معصوم در صحنه بوده و يا حداقل بايد فرماندهى سپاه
مجاهدان از سوى امام معصوم (ع) تعيينشده باشد.
در اين زمينه رواياتى هست كه به يكى از آنها اشاره مىشود: (5)
سماعه نقل كرده است كه عابد بصرى، على بن الحسين (ع) را در راه مكه ملاقات كرد و
خطاب به آن حضرت گفت: شما جهاد و مشقات جهاد را ترك كرده و به حج و آسايش حاصل از
آن رو آوردهايد، در حالى كه خداوند فرموده است: (إِنَّ اَللّٰهَ اِشْتَرىٰ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ
أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوٰالَهُمْ بِأَنَّ
لَهُمُ اَلْجَنَّةَ يُقٰاتِلُونَ فِي
سَبِيلِ اَللّٰهِ). (6)
«خداوند از مؤمنان جان و اموالشان را در قبال بهشت خريده (مؤمنانى)
كه در راه خدا مىجنگند».