بهطوركلى جهاد ابتدايى در زمان امام معصوم (ع) صورت مىگيرد، مگر
اينكه شخص جهاد را به صورت نذر، عهد و قسم، تعهد كرده باشد. (9)
اما در جنگ تدافعى (جهاد دفاعى)، گرچه انگيزه و هدف اصلى جهاد در
راه خداست، ولى در بيشتر موارد مقاصد مادى از قبيل بيرون راندن دشمن از سرزمين
اسلامى و به دست آوردن حقوق از دست رفته و پاسدارى از مال و جان و نگهدارى از حقوق
و منافع مادى مشروع نيز مطرح است، اما با اين حال در موارد جنگ ابتدايى، جهاد در
شكل توحيدى ناب و فقط براى خدا و تنها به دليل هدفهاى معنوى، ارائهشده است، حتى
آنجا كه به يارى مستضعفان مىشتابند، به دنبال هرگونه مقاصد و منافع مادى براى خود
نيستند.
اين واقعيت را كه نشانگر ماهيت جهاد ابتدايى اسلام و قداست كامل
آن، چه از نظر هدف و چه از نظر كيفيت اجراى آن است، مىتوان با تأمل در آيات زير
به دست آورد:
«مجاهدان در راه خدا كسانى هستند كه هرگاه ما آنها را در زمين
مستقر كرديم و قدرت بخشيديم، پرستش خدا را بپا مىدارند و حق مستمندان را مىپردازند.
و به عملكرد نيك فراميخوانند و از بديها و شيوههاى زشت بازمىدارند و سرانجام
كارها از آن خداست».
با اين توصيف هرگز جهاد اسلامى با توسعهطلبى، قدرت خواهى، سلطهجويى،
استعمار و استثمار، جستجوى ثروت، سرزمينهاى بيشتر و حكومت جابرانه بر تودهها،
انسان كه مقصد جنگجويان و سياستمداران است، آلوده نخواهد شد.
«آنها كه زندگى اين جهان را با زندگى جاودانه آخرت حاضر به مبادله
هستند، در راه خدا بجنگند».
بىشك چنين كسانى كه حاضر شدهاند دنيا و جانشان را به جهان معنويت
بيكران آخرت از دست بدهند، هرگز با مقاصد پست و آرمانهاى توسعهطلبانه و طمع
كارانه، آلوده نخواهند شد.
«مؤمنان واقعى تنها آنهايى هستند كه به خدا و رسول خدا ايمان آورده
آنگاه ترديد و شكى به دل راه ندادهاند، با اموال و جانهايشان در راه خدا جهاد
نمودهاند، اينهايند صادقان بحق».
وقتى مؤمنى كه در راه ايمان به خدا و پيامبرش ترديدى به دل راه نمىدهد
و آماده مىشود اموالش را كه محصول تلاش عمرش است و جانش را در راه ايمانش تقديم
كند، چگونه مىتواند جهادش با مقاصد پست بشرى، رنگ غير خدايى به خود بگيرد؟