responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه سیاسی نویسنده : عمید زنجانی، عباسعلی    جلد : 1  صفحه : 656

سياسى اصل توحيد و نفى عبوديت ها و اسارت‌ها كه توضيح آن به‌اختصار گذشت؛

2. احياء ياد خدا و احساس حضور در محضر خدا كه همواره نصب العين رزمنده جهادگر است.

در حديثى از پيامبر (ص) ياد خدا به عنوان رمز و راز جهاد و فلسفه اصلى آن بيان‌شده است:

«لو لا ذكر الله لم يوم بالقتال» (2) «اگر ياد خدا نبود هرگز به جهاد امر نمى‌شد»؛

3. احياى بينش توحيدى در تمامى ابعاد به ويژه در بعد توحيد افعالى به گونه‌اى كه مسلمان، عامل و علت اصلى همۀ حوادث و پديده‌ها را اراده و مشيت الهى دانسته و خدا را قيوم بداند و به مفاد آيۀ شريفۀ: (بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ‌) (3) ايمان داشته باشد و اعمال و رفتارش آن گونه باشد كه قرآن بازگو مى‌كند:

(قُلْ لَنْ يُصِيبَنٰا إِلاّٰ مٰا كَتَبَ اَللّٰهُ لَنٰا هُوَ مَوْلاٰنٰا) (4) «اين سخن ورد زبانتان و اعتقاد قلبتان باشد كه جز آنچه كه خدا براى ما خواسته دامنگير ما نمى‌شود، او است ولى و مولاى ما».

على (ع) در توصيف بينش جهادگران واقعى آيۀ شريفۀ (وَ مَا اَلنَّصْرُ إِلاّٰ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ‌) (5) را چنين تطبيق مى‌دهد: هيچ كدام از پيروزى‌ها و شكست‌هاى ما در دوران حيات پيامبر (ص) به قدرت و ضعف رزمى و فراوانى و يا اندك بودن نيروها بستگى نداشت، همۀ ما در راهى گام بر مى‌داشتيم كه خداوند نصرت در آن را به ما وعده داده بود؛ (6)

4. احياى ارزش توكل به معناى خدا باورى در نتيجه‌گيرى از تلاش و كوشش كه موجب تقويت اراده، ايمان، وجدان كارى و بالارفتن كارآيى در سطوح فردى، گروهى و ملى مى‌شود.

اما توكل به معناى واگذارى امور به حال خود، خوددارى از تلاش، استفاده نكردن از وسايل و اسباب عادى، رها كردن مسئوليت‌ها، عدم رعايت اصول و ضوابط، بى‌دقتى و بى‌انضباطى نه‌تنها در ديدگاه اسلام ارزش محسوب نمى‌شود، خود نوعى فرار از مسئوليت و ضد ارزش‌هاى اسلامى به شمار مى‌آيد. (7)

قرآن در توصيف رزمندگان مجاهد به اين خصلت الهى و ارزش والاى اسلامى اشاره مى‌كند:

(اَلَّذِينَ قٰالَ لَهُمُ اَلنّٰاسُ إِنَّ اَلنّٰاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزٰادَهُمْ إِيمٰاناً وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ‌) (8) «رزمندگان مجاهد كسانى هستند كه هرگاه مردم به آنها خبر مى‌دهند كه دشمن نيروهاى خود را براى نابودى آنها بسيج نموده است و آنها را از دشمن نيرومند مى‌ترسانند، عكس‌العمل آنها چنين است كه به جاى ترس بر ايمان آنها افزوده مى‌شود و آنها بر اين شعار تكيه مى‌كنند كه ما را خداى بس است و او بهترين ياور است»؛

6. احياى ارزش مسئوليت پذيرى و وفادارى و نگريختن از مقابله با مشكلات كه از آثار شكوهمند روحيۀ جهادى و مشاركت در جبهه‌هاى جنگ در راه خدا محسوب مى‌شود؛

7. احياى ارزش كم توقعى توأم با پركارى كه برخواسته از اخلاص رزمنده و دل بستن او به پاداش معنوى است؛

8. احياى ارزش سخت‌كوشى به جاى تن‌پرورى و رفاه‌طلبى كه تجلى آن در جبهه‌هاى جهاد به نحو چشمگيرى قابل مشاهده است و مى‌توان هر رزمندۀ

نام کتاب : فقه سیاسی نویسنده : عمید زنجانی، عباسعلی    جلد : 1  صفحه : 656
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست