اجرا شود؛ بين حاكم و مردم در اجراى قانون هيچ فرقى نباشد و قانون
بدون هيچ كم و كاستى و مصلحتانديشى هاى ظاهرى در مورد همه اعمال شود.
دوم، اين قانون حاكم بايد قانون اسلام باشد و حداقل منافاتى با
اسلام نداشته نداشته باشد. البته چنين قانونى حتى بين مردم و پيامبر صلى الله عليه
و آله و ائمّه اطهار عليهم اسلام از لحاظ اجراى حكم الهى هيچ فرقى قايل نيست. ايشان
در اين باره مىفرمايند:
حكومت اسلام حكومت قانون است... حاكم در حقيقت قانون است. همه در
امان قانونند. در پناه قانون اسلامند... هيچ حاكمى حق ندارد بر خلاف مقررات و
قانون شرع مطهّر قدمى بردارد. (10) اسلام دين قانون است، قانون. پيامبر هم خلاف
نمىتوانست بكند، نمىكردند، البته نمىتوانستند بكنند... غير از قانون الهى كسى
حكومت ندارد. براى هيچكس حكومت نيست، نه فقيه و نه غير فقيه، همه تحت قانون عمل
مىكنند، مجرى قانون هستند. (11)
از جمله اعتراضهاى ايشان به حكومت پادشاهى و غير اسلامى پهلوى،
عدم حاكميت و اجراى صحيح قانون و عدم تطبيق قانون موجود با موازين اسلامى بود: اين
مواد قانون اساسى و متمم آنكه مربوط به سلطنت و ولايتعهدى و امثال آن است، كجا از
اسلام است؟ اينها همه ضد اسلامى است... قوانين قضايى و سياسى اسلام را تمام از
اجرا خارج كردهاند و به جاى آن مطالب اروپايى نشاندهاند تا اسلام را كوچك كنند.
د. عدالت و مساوات: يكى از عناصر محورى و اهداف مهم حكومت اسلامى
از نظر حضرت امام قدس سره، تحقق عدالت و اجراى عدل اسلامى و عدالت اجتماعى در
جامعه است. ايشان با اشاره به حكومت پيامبر اكرم صلى الله عليه واله و جمهورى
اسلامى به عنوان مصاديق حكومت اسلامى، مىفرمايند:
پيغمبر اسلام تشكيل حكومت داد مثل ساير حكومتهاى جهان، لكن با
انگيزه بسط عدالت اجتماعى. 32 حكومت اسلامى، جمهورى اسلامى، عدل اسلامى را مستقر
كنيد. (13)
ما كه مىگوييم حكومت اسلامى، مىگوييم حكومت عدالت، ما مىگوييم
يك حاكمى بايد باشد كه به بيتالمال مسلمانان خيانت نكند، دستش را دراز نكند.
بيتالمال مسلمانان را برندارد، ما اين مطلب را مىگوييم. اين يك
مطلب مطبوعى است كه در هر جامعه بشرى كه گفته مىشود براى هركس كه گفته بشود، از
ما مىپذيرد. (14)
ايشان همواره از بىعدالتىها و ظلم و ستم حاكم در ايران در دورانهاى
مختلف نظام شاهنشاهى، به ويژه دوران حكومت پهلوى، شكايت داشتهاند.
ه -. امنيت و رفاه: يكى از نكات بسيار مهمى كه از همان ابتداى
حركت امام قدس سره، مورد نظر ايشان بود، برقرارى امنيت و رفاه در جامعه بود. به
عبارت ديگر، مىتوان گفت: يكى از اهداف ميانى حكومت ايجاد امنيت و رفاه براى ملت
است. از اين رو، اشاره مىكنند كه بايد عدل اسلامى اجرا شود تا همه به رفاه برسند:
با عدل اسلامى همه و همه در آزادى، استقلال و رفاه خواهند بود. (1)
و. استقلال و خودكفايى: از نظر امام خمينى قدس سره، يكى از مهمترين
اهداف ميانى حكومت اسلامى، رسيدن به استقلال و خودكفايى در ابعاد مختلف است. حضرت
امام قدس سره مهمترين مشكل حكومت پهلوى را وابستگى به كشورهاى بيگانه به ويژه