أَرْضاً لَمْ
تَطَؤُها). (9) اين آيه كه به دنبال خيانت يهوديان بنىقريظه در مورد تصرف
اراضى و اموالشان نازل شد، مبين آن است كه قبل از خيانت مردم سرزمين خيبر، حاكميتى
برآن اراضى داشتند و اين حاكميت ارضى مورد احترام بوده است و اين نوع احترام و
شناسايى در مورد تمامى سرزمينهايى كه مردمشان قصد تجاوز به سرزمينهاى اسلامى را
نداشته باشند و خطر بالفعل و بالقوهاى از آنان متوجه اسلام و مسلمانان نشود، صادق
خواهد بود آن گونه كه قرآن مىگويد: (لاينهاكم اللّه عن
الّذين لم يقاتلوكم فى الدّين و لم يخرجوكم من دياركم آن تبرّوهم و تقسطوا
اليهم). (10)
بديهى است باتوجه به ماهيت
ايدئولوژى اسلام كه داراى خصلت جهانشمولى و متضمن دعوت جهانى است، اين نوع
شناسايى تنها به منظور توافق در قدر مشتركها براى رسيدن به توافقهاى بيشتر و در
نهايت صلح، مكتب واحد و حكومت جهانى متحد است.
اسلام دين واقعبين است و ضرورتهاى
موجود را در نظر مىگيرد و براى ريشهكن كردن واقعيتهاى نامطلوب و آنچه كه هست و
نبايد باشد، از ريشهها و بنيادها آغاز مىكند و مسائل را بهطور مرحلهاى حل مىكند.
نفى واقعتىهاى موجود و به
رسميت نشناختن كشورى كه به اراده ملتى و يا با تحميل فرد يا گروهى به وجود آمده
است، هرنوع امكان رسيدن به مقصود مطلوب را از ميان مىبرد. در حاليكه به رسميت
شناختن نسبى و مقطعى، اين امكان را به دولت اسلامى مىدهد كه در چند مرحله مشكل را
حل كند و اين راهحل تدريجى را از توافقهاى نسبى در قدر مشتركهاى موجود اعاز كند
و چنين سياستى نيازمند به شناسايى نسبى است كه از باب الضرورات تبيح المحظورات،
مشروعيت پيدا مىكند و نهايت براساس اصل الضرورات تقدر بقدرها، بهطور محدود، منشأ
آثار حقوقى در قراردادها و روابط سياسى صلحجويانه مىشود. (11)
سرزمينهايى كه جزو قلمروى
دولت اسلامى محسوب مىشوند عبارتند از:
1. اراضى اصلى: اين عنوان
شامل آن قسمت از اراضى اى است كه در تحت تصرف مسلمانان و دولت اسلامى بوده و به
اصطلاح، اصل «يد» و تصرف فعلى، اختصاص اراضى مزبور را به مسلمانان، تشخيص و تعيين
مىكند؛
2. اراضى الحاقى: عبارت از
سرزمينهايى است كه بر اثر جهاد و دفاع به تصرف مسلمانان در مىآيد؛
3. اراضى تحت الحمايه اى: كه
شامل سرزمينهايى است كه پس از انعقاد پيمان ذمه متعلق به ذميان و اقليتهاى مذهبى
مىشود. اراضى مزبور ممكن است در داخل قلمروى اسلامى (دار الاسلام) و يا در خارج،
به صورت كشور جداگانهاى كه از حمايت دفاعى دولت اسلامى برخوردار است، تصور شود.