عمل ادارى به معناى كار ويژه
ها و مسئوليتهاى مستقيمى است كه نظام ادارى بايد برعهده گرفته و حسن انجام آنها
را رسالت خود قرار دهد و بايد در رابطۀ با موازين كلى، مانند: حفظ نظم عمومى،
عدالت اجتماعى و مصالح عمومى جامعه كه در اسلام مقرر شده، تبيين شود.
منبع
فقه سياسى 511/7.
عموميت
براى اينكه يك رفتار و يا
عمل، تبديل به عرف حقوقى شود، شرايطى لازم است كه از جملۀ آن شرايط علاوه بر
تكرار عمل، شامليت و عموميت عمل است كه از عناصر لازم براى شكل گيرى قاعده عرفى حقوق
محسوب مىشود و اين عنصر به اين معناست كه عمل مكرر، اختصاص به شخص معين نداشته و
هر شخصى كه جايگزين مىشود، عمل و رويۀ نفر قبلى را تكرار نمايد به عبارت بهتر،
قاعده، به صورت رويۀ هيأت حاكمه و مردم شكل گرفته باشد. پذيرفته شدن رويهاى
و عموميت يافتن يك قاعده عرفى را مىتوان عنصر معنوى آن عمل محسوب نمود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع
درآمدى بر فقه سياسى / 99.
عناصر امامت
امامت را از ديد اسلامى
نميتوان به صورت يك مفهوم يك بعدى مطرح كرد. امامت يك مجموعۀ پيچيده و چند بعدى
و تشكيل يافته از عناصر مختلفى است كه بدون تحقق آنها در جامعه عينيت نمييابد.
امامت از جهاتى با اصل مكتب و
وحى ارتباط دارد و از جهاتى ديگر با امت مرتبط مىشود. اين ابعاد و عناصر و جهات
مختلف را در چهار بعد مى توان خلاصه كرد:
1. بعد مركزيت و قطبيت
ايدئولوژيكى؛
2. گزينش الهى براساس خصايص
برتر؛
3. بيعت امت و پذيرش مردم؛
4. امامت يك مسئوليت بزرگ نه
مقام.
با تحقق اين چهار عنصر و خصلت
در جامعه، امامت عينيت مىيابد و طرح امت و امام به اجرا درمىآيد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع
فقه سياسى 305/2.
عناوين
عناوين از كتب فقهاى متأخر
شيعه در موضوع فقه سياسى است كه توسط مير فتاح حسينى مراغى (متوفاى 1250) نوشتهشده
است.
مؤلف كتاب عناوين، طى سى و نه
عنوان، بسيارى از قواعد فقهى و احكام كلى را مطرح وبا دقت وعمق اعجاب انگيزى
درباره آنها به بحث و تحليل فقهى پرداخته است، وطى سه عنوان، مسئلۀ ولايات وسياسات
را بررسى كرده و طى يكى از عناوين در زمينۀ ولايات فقيه و اثبات عموم ولايات
حاكم شرعى، و ضمن عنوان ديگرى در زمينۀ ولايت مؤمنين عادل به بحث پرداخته و فقه
سياسى بويژه مسائل حكومت را مطرح كرده است.
و عنوان سوم اين بحث را به
ولايتهاى خاص مانند ولايت پدر و وصى اختصاص داده است.