آنچه كه مربوط به حقوق ادارى
و اقتصادى و سياسى و حتى مسائل نظامى و جامعه شناسى سياسى است، در قالب كليات
تفريع و تشريح شده است.
اگر هيچ منبع مدونى از فقه
سياسى جز عهدنامه مالك اشتر در اختيار فقيه شيعى نباشد، همين ميراث گرانمايه براى
استخراج تمامى مباحث فقه سياسى و استنباط احكام مربوط به حقوق اساسى و حقوق بينالملل
اسلام و مسائل حقوق بشر و حقوق ادارى نظام اسلامى كافى به نظر مىرسد.
عهدنامۀ مالك اشتر از اين
نظر نيز جالبتوجه است كه مفاد آن عملكرد امام معصوم (ع) و يا آنچه امام معصوم بايد
انجام دهد، نيست، و اگر چنين مىبود جاى اين شبهه بود كه شايد اين دستور العمل در خور
زمامدار و نظامى است كه از مزيت عصمت برخوردار باشد.
ولى مخاطب آن كسى بود كه گرچه
فرصت پياده كردن آن را نيافت، ولى فقيهى عادل و فاقد عصمت بود و امكانات و شايستگى
او در حد يك فقيه عادل و كاردان بود و هركس ديگر نيز با اين اوصاف (عدالت، فقاهت و
كاردانى) مىتوانست فرمان امام را به اجرا درآورد.
اهدافى كه در اين منشور براى
اعزام مالك ذكر شده، مىتواند در مورد هر كشور و ملتى صدق كند اين اهداف عبارتند
از:
1 - جمع آورى درآمدهاى مشروع
دولت جهت تأمين هزينههاى جارى اداره كشور؛
2 - جهاد با دشمن و برقرارى
امنيت در مرزهاى كشور و ايجاد حاكميت صحيح دولت در داخل كشور؛
3 - اصلاح مردم و هدايت
مريدانۀ ملت كه هدف اصلى رسالت اسلام و اقامۀ دولت اسلامى است؛
4 - آباد كردن بلاد و عمران
كشور.
اهداف چهارگانۀ فوق كه انگيزه
اعزام نمايندۀ امام براى اقامۀ حكومت حق و عدالت در مصر بيان شده مىتواند
در مورد هر فقه عادل و مدبر و هر كشور و سرزمين صدق كند.
منبع
فقه سياسى 38/2-35.
عيون
سازمان اطلاعاتى كه هدف آن
كسب اخبار و اطلاعات است. از جمله عناوين و سمت ها در نظام نبوى در مدينه، عين و
عيون بوده كه به مأموران امنيتى و اطلاعاتى اطلاق مىشده است.
استفاده از «عيون» و افراد
تيز بين و امين در كسب اطلاعات مربوط به حركتهاى مشكوك در قلمرو حكومت و نيز جمع
آورى و ارسال خبرهاى مربوط به دشمن از زمان شخص پيامبر (ص) آغاز شد و در جنگ بدر
براى اولين بار از اين شيوه بهرهبردارى شد. اما در عصر علوى به دليل توسعه فتنههاى
داخلى به ويژه تحركات و توطئههاى موذيانه معاويه و ديگر مخالفان مرموز و حيلهگر،
شبكه اطلاعاتى به صورت سازمان يافته به وجود آمد.
امام (ع) در يكى از نامههاى
ادارى و دستورالعملهاى حكومتى كه به يكى از كارگزاران خود هشدار مىدهد، به وجود
چنين شبكۀ مخفى و سازمان منسجم اشاره مىكند:
«فان عينى بالمغرب كتب الى
يعلمنى...» (1) مخاطب اين نامه كارگزار مكه است كه مأمور مخفى امام (ع) از
مغرب، مسائل مربوط به مكه و توطئههاى دشمنان در زمان حج را به امام گزارش داده و
امام (ع) آن را به والى مكه انتقال مىدهد.
يكى از نكات مورد تأكيد امام
(ع) در عهدنامۀ مالك اشتر كه دستور العمل حكومتى و ادارى محسوب