جهان سوم ارائه داد و استكبار
را با مفهوم دينى و فرهنگى شيطان مترادف شمرد و مبارزۀ با استكبار را پيكار با
شيطان معرفى كرد و در ميان مستكبران جهانخوار آمريكا را به عنوان شيطان بزرگ و سمبل
سياست استكبارى در نوك حملات سياسى خود قرار داد و شعار مرگ بر شيطان بزرگ را براى
همه مستضعفان جهان به ارمغان آورد.
منبع
فقه سياسى 243/10-242.
غرب ستيزى (و دفاع مشروع)
غرب ستيزى تنها يك خصلت روحى
و حالت نفسانى و اخلاق سياسى نيست. غرب ستيزى براى جهان اسلام رمز گويايى از يك
سياست عملى و دفاع مشروع است. مبناى نظرى انديشۀ غرب ستيزى مسئوليت بزرگ
جهان اسلام در دفاع مشروع از حقوق خود در برابر غرب متجاوز است و به همين دليل
بوده كه وقتى تجاوز از طرف غرب قطع مىشود، ستيز و پيكار جاى خود را به محبت و حتى
احسان مىدهد و قرآن در مورد بيگانگان غير متجاوز، توصيه به نيكى و احسان نيز كرده
است.(أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اَللّهَ
يُحِبُّ اَلْمُقْسِطِينَ). (1)
با اين لحاظ، غرب ستيزى چيزى
جز عمل متناسب با دفاع مشروع نيست كه در يك فرايند زنجيرهاى به تناسب نوع تجاوز و
خصومت غرب، در اشكال مختلف عملى و سياستهاى خاص ظاهر مىشود و در حقيقت اين نوع
عمل غرب است كه عكسالعمل مناسب آن، را جهان اسلام به دنبال دارد.
دفاع مشروع در اسلام تنها به
معناى مشروعيت دفاع نيست، بلكه به معناى ضرورت و لزوم هر نوع عمل جهادى مناسب و
مشروع است كه به قطع تجاوز مىانجامد و با آن پايان مىگيرد. بىگمان دفاع مشروع
بدون حالت ستيزهگرى يا تجاوزهاى دشمن، ثمرى مطلوب به دنبال ندارد و عمليات دفاعى
با حالت روانى مناسب، مىتواند ثمربخش باشد و آن را به هدف نهايى برساند كه قطع
تجاوز است. (2)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع
1 - ممتحنه / 8؛ 2 - فقه
سياسى 237/10.
غرب ستيزى (و مبانى نظرى)
انديشۀ سياسى غرب ستيزى
صرفنظر از تاريخ پيدايش آنكه به اواخر سده هجدهم و اوايل سده نوزدهم باز مىشود و
به موازات نخستين علايم بيدارى جهان اسلام در برابر تهاجم يغماگرانۀ غرب آغاز
شد، اصولا ريشه در انديشۀ سياسى قرآن و سيره سياسى پيامبر (ص) دارد. منظور
از غرب ستيزى كه ريشه در قرآن دارد، دشمن ستيزى است.
روش مسالمتآميز و صلحجويانۀ
اسلام در برابر مخالفان و بيگانگانى كه در صدد مخاصمه و توطئه نيستند امرى مسلم و مورد
تأكيد در لابهلاى نصوص مختلف اسلامى است. مواردى چون: اصل مقابله به مثل، اصل
تبرا نسبت به دشمن، دفاع مشروع، ظلم ناپذيرى و نفى سلطهگرى را مىتوان از مبانى
نظرى انديشه غرب ستيزى در اسلام دانست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع
فقه سياسى 213/10.
غلبه نهى بر امر← دفع
مفسده (و جلب منفعت)
غلظت
يكى از مباحث و عناصر مهم در
جهاد اسلامى غلظت، خشونت و سختگيرى نسبت به دشمن متجاوز