را به نحو صورى حل كند و كسرى
بودجۀ شركتهاى دولتى را از راه تسهيلات بانكى تأمين كند كه خود شيوهاى قابل
تأمل است؛
ب - اضافه در آمد: هر چند
حالت مازاد در آمد بودجه در نخستين نگاه مطلوب به نظر مىرسد، اما بررسى عوامل آن
مىتواند عوامل فاجعه آميزى را فاش كند، براى مثال دولت از راه كاهش هزينههاى
ضرورى مانند بهداشت و درمان، تحقيقات و سرمايه گذارىهاى بنيادى به اين حالت دستيافته
باشد كه در درازمدت خسارتهاى جبرانناپذيرى را به بار خواهد آورد.
منبع
فقه سياسى 593/7-592.
دربان← حاجب
درس ذكر محمد (ص)← قاعده
درس ذكر محمد (ص)
دشمن ستيزى در قرآن
در قرآن تأكيدات فراوانى در
خصوص دشمنشناسى و دشمن ستيزى ارائهشده است. هنگامىكه خورشيد تابناك اسلام در
گوشهاى از جهان كه غرق در جهالت و كفر بود، طلوع كرد، فرياد رهايى بخش قرآن در
جهان، طنينانداز شد. بر اساس ديدگاه قرآن، بايد براى مصونيت از دشمنان آنان را
شناسايى و راه مقابله با آن را جستوجو كرد.
قرآن آرزو و قصد نهايى دشمن
را چنين به تصوير مىكشد:(وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ
أَهْلِ اَلْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمانِكُمْ كُفّاراً)(1)
(تا شما را دشمن به دست كشيدن از ايمانتان وادار نكند شما را به حال خود رها
نخواهد كرد).
(دشمن همواره بر آن است كه
سياست همگون سازى را درباره شما اجرا نمايد و براى پيشبرد اهدافش شما را چون خود
سازد). (2)
(دشمن بنابر خصلت خصومتى كه
دارد همواره در كمين است و منتظر فرصت براى غافلگيرى و به غفلت كشاندن شما است)
(3) و (در اين رابطه او همواره گمراهى شما را مىطلبد) (4) (از اين رو نبايد به
دشمن اعتماد نمود و از آنان فرد يا گروهى مشاور و سردار و آشنا به اسرار و رموز
پنهانى برگزيد) (5) (بدگويى دشمن از شما، خود ترفندى براى اثرگذارى روى شما و
برگرداندنتان از راه اسلامتان است.) (6) (هدف از تهمتها و نسبتهاى ناروايشان آن
است كه شما را نسبت به دينتان بدگمان سازند و شما را به سازش بكشانند و از تمايلات
سازشكارانۀ شما، راهى براى نفوذ پيدا كنند و گام نخستين اين شكست در برابر دشمن
در كمين نشسته، روى خوش نشان دادن و اطاعت كوركورانه از آنان است.) (7) (قدرتمندى و
عظمت و شكوهمندى شما براى دشمن آزار دهنده است و هيچگاه دشمن چنين حالتى را براى
شما نمىپسندد، او مىخواهد همواره شما ضعيف و فاقد شكوه و عظمت باشيد و ثروت با
ذلت را به سرفرازى با نياز مادى ترجيح دهيد و در برخورد با مسائل همواره به اهداف
مادى كوتاه مدت بيانديشيد و از فارغ شدن از آخرين مقاومت دشمن) (8) (بيم به دل راه
دهيد.) (9) از جمله نكاتى كه قرآن در زمينۀ ضرورت شناخت دشمن گوشزد مىكند نارضايتى
و بيم دشمن از بهرهجويى درست و مصلحتآميز از دين است. هر نوع برداشت و بهرهورى از
مفاهيم و نصوص دين كه به نفع اسلام و مسلمانان باشد، دشمن را بيمناك مىكند و در نتيجه
آنان همواره سعى دارند از هر نوع سودمندى دين، راههاى بهرهورى از دين را به روى
مسلمانان ببندند. (10 و 11)