responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه سیاسی نویسنده : عمید زنجانی، عباسعلی    جلد : 2  صفحه : 296

عمق نگرى در تمامى مسائل انسانى و اسلامى بوده، ولى به تدريج به‌طور اصطلاحى در مفهوم خاص و در قالب دانشى كه از راه استنباط احكام و مقررات اسلام به‌طور استدلالى و مستند به ادله و منابع اسلامى به دست مى‌آيد، اطلاق شد. چنين مفهوم اصطلاحى رايج فقه كه تا به امروز متداول بوده، با دانش آشنايى با احكام و مقررات اسلامى در زمينۀ نيازهاى فردى و اجتماعى انسان در هر عصر، تفاوت اصولى دارد. دومى، در حقيقت از مقولۀ علم به معناى مطلق است ولى اولى، فقه به معنى آشنايى با استناد و استدلال و استنباط احكام الهى است و فراتر از زمان و مكان و بدون توجه به تفرقه هاى موجود و شرايط و مقتضيات خاص خواهد بود.

فقه به اين معنا در ميان اهل سنت از دوره بعد از تابعين، و در ميان شيعه از عصر غيبت كبرى آغاز شد، و فقيه به كسى اطلاق شد كه قادر به ارائۀ احكام الهى به روش استنباط از ادلۀ فقهيه بود.

با دور شدن از دوران تكوين و تأسيس (عصر پيامبر «ص») و دوره شروع زمان ائمه معصومين (ع)، كار استنباط احكام پيچيده‌تر و مشكل‌تر شد و با به وجود آمدن اختلاف‌ها و ديدگاه‌هاى متفاوت و مذهب فقهى از يك‌سو، و فزونى رويدادها و وقايع مهم پيش بينى نشده از سوى ديگر، فقه، گسترده‌تر و دامنۀ تفريع و استدلال در آن وسيع‌تر شد؛ و فقها براى تبيين پايه‌هاى اساسى استنباط فقهى، اصول و قوانين كلى همگونى را تنظيم و به أن نام اصول فقه نهادند و به منظور جمع‌آورى مستندات موجود از سنت و تبويب آنها و ايجاد سهولت در دست‌يابى به آنها علم الحديث به وجود آمد و تحليل و بررسى نوع حديث، موجب تولد علم داريه، و كنكاش در مورد روايت حديث، علم رجال را بنيان نهاد.

از آن پس فقه به سرعت گسترش يافت و كار دسته‌بندى و تحقيق به صورت عميق و فراگير شكل گرفت.

تابعين خلفاى راشدين پس از رحلت پيامبر (ص) كه به نام اهل سنت معروف شدند، به دليل كنار گذاردن عترت و ائمه معصومين (ع)، زودتر از تابعين عترت و اهل بيت پيامبر (ص) كه شيعه ناميده مى‌شدند، به فقه نيازمند شدند، زيرا تنها مستند در استنباط احكام - به نظر آنها - قرآن و احاديث پيامبر (ص) و اجماع صحابه بود، و از اين رو باب اجتهاد و استنباط را از همان روزهاى اوليه پس از رحلت پيامبر (ص) آغاز كردند.

به اعتقاد اهل سنت تدوين فقه پس از عصر صحابه و در دوران تابعين انجام‌شده است (3) و دليل آن را منع كردن خليفۀ دوم از نوشتن و تدوين احاديث پيامبر (ص) ذكر كرده‌اند. از آنجا كه اين فرمان موجب از ميان رفتن بسيارى از احاديث و شيوع احاديث موضعه (ساختگى) شد، نخست تدوين احاديث و سپس تدوين فقه، از سده دوم هجرى آغاز شد، ولى اگر صحابه همانطوركه در مسئله جمع و تدوين و پاسدارى از قرآن اهتمام كردند به تدوين احاديث پيامبر (ص) نيز از همان ابتدا همت مى گماردند و آن را منع نمى‌كردند، احاديث دست‌نخورده و متواتر به دست آيندگان مى‌رسيد و كار فقه آسان مى‌شد. (4)

اجتهاد در زمان صحابه چنين بوده كه ابتدا به قرآن مراجعه مى‌كردند، اگر خواستۀ خود را در آن نمى‌يافتند، به حديث پيامبر (ص) مراجعه مى‌كردند و هرگاه مشكل حل نميشد، خليفه، صحابه را به اجماع دعوت مى‌كرد و به آنچه اتفاق مى‌كردند فرمان صادر مى‌كرد. (5) اجتهاد در عصر تابعين با رأى آميخته شد، زيرا با فقدان آيه مناسب و نيافتن حديث در ميان محفوظات خود به رأى پناه مى‌بردند. (6)

گرچه تدوين فقه به دنبال تدوين حديث از نيمۀ دوم سدۀ دوم هجرى آغاز شد، ولى كسانى مانند مكحول

نام کتاب : فقه سیاسی نویسنده : عمید زنجانی، عباسعلی    جلد : 2  صفحه : 296
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست