شريعت اسلام به دليل عواقب
پليدى است كه از اين دو عمل شيطانى بوجود مىآيند:(يا
أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا اَلْخَمْرُ وَ اَلْمَيْسِرُ وَ اَلْأَنْصابُ
وَ اَلْأَزْلامُ رِجْسٌ).(9) 5. برترى مفسده بر
مصلحت: معمولا كسانى كه به شراب و قمار آلوده مىشوند، بر اين گمانند كه از آن دو،
سودى عايد آنها مىشود. قرآن در يك مقايسه تحليلى از چنين كسانى مىخواهد كه بازنگرى
در اين پندار غلط به اين نكته توجه كنند كه اگر آن دو مصلحتى نيز داشته باشند اما
در برابر مفاسد بسيار ناشى از آلودگى به آن دو، ناچيز است:(وَ
إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما)؛(10)
6. رستگارى نتيجه خشوع: در
ميان عبادتها، نماز بهترين قالب و شرايط مناسب براى تجلى خشوع و احساس كوچكى در
برابر عظمت الهى است قرآن ضمن اشاره به اين نكته فائده و مصلحت آن را رستگارى
معرفى مىكند:(قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ