در بسيارى از موارد به هنگام
تعارض بين مصالح عمومى و مصالح شخصى و تزاحم آن دو و احراز اولويت مصالح عمومى،
مصلحت شخصى تفويت شده كه فداى مصلحت عمومى مىشود و توسط مصلحت عمومى كه عايد شخص
زيانديده هم مىشود، جبران مىشود، اما اين حالت در همه موارد تعارض و تزاحم
مصلحتها قابل صدق نيست.
منبع
فقه سياسى 130/9-129.
مصلحتهاى غير ملزمه
يكى از موارد ضابطه مندى
مصلحت، تقسيم آن و تخصيص مصلحت به مصلحتهاى غير ملزمه يعنى مصلحتى است كه رعايت
آن با مشقت، ضرر و تحميلهاى غير قابل قبول همراه باشد كه بدون ترديد از حوزه عوامل
مؤثر در الزامات خارج و احيانا خود خالى از مفسده نيست. براى تعيين نوع مصلحتهايى
كه در قانونگذارى به كار مىآيند، بايد ابتدا آنها را با معيارهايى جون مشقت، ضرر
و نظاير آن سنجيد و مصلحت هايى كه با اينگونه عوامل منفى همراه هستند، را در
الزامات قانونى بى تأثير دانست.
بىگمان تحمل مشقت و ضرر و
قبول تحميلهاى ناروا (اكراه) در بسيارى از موارد خالى از مصلحت نيست و خود بيانگر
ميزان بالاى تعبد و اخلاص مكلف است، ولى چنين مصلحتى به شكل واضح در موارد حرج و
ضرر توسط شرع ناديده گرفتهشده و ارتكاب اعمال حرجى و ضررى، منكر و عمل مفسده
انگيز تلقى شده است. نمونۀ بارز اين ضابطه را مىتواند در مورد تقيه مشاهده
كرد كه باوجود مصلحتى كه اعمال خلاف تقيه در تجلّى ايمان شكوه و عظمت آن را دارد،
از نظر شرعى محكومت شمرده شده و شخص بىاعتنا به تقيه فاقد دين شناختهشده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع
فقه سياسى 318/9.
مصلحت فردى، گروهى و عمومى
تقسيمبندى مصلحت به فردى،
گروهى و عمومى ناشى از تفاوت در منابع تشخيص مصلحت است. برخى از عوامل و منابع كشف
و تشخيص مصلحت جنبه فردى يا گروهى دارند، مانند نظريات و تحليلهاى عقلانى فردى يا
گروهى و نيز عقايد و آرا و يا برداشتهاى علمى و فرهنگى شخصى يا جمعى كه مبناى
مصلحتهاى خاص فردى يا گروهى مىشود.
پارهاى از عوامل و منابع نيز
وجود دارد كه زيربناى مصالح عمومى و مرجع تشخيص مصلحت در سطح جامعه است. بى شك
مصلحتهايى كه داراى كاربرد قانونگذارى و اجرايى در سطح يك نظام سياسى هستند
نميتوانند جنبه فردى يا گروهى داشته باشند و الزاما بايد در سطح جمعى و عمومى بوده
و سودمندى آن شامل عامه مردم باشد.
كاربرد مصلحت شخصى در تدبير
زندگى فردى و در چارچوب منافع فرد و اشخاص وابسته به او قابل انكار نيست و چهبسا
عقلانى و شايد هم اجتنابناپذير است.