شكل بذل جان و مال در راه
خداست و جهاد زنان به صورت تحمل مسائل و مشكلاتى است كه به علّت جهاد شوهران، به
همسران آنها وارد مىشود.
فقها همچنين وجوب جهاد بر افراد
سالخورده را هم نفى كردهاند، و اين امر به جهت عدم توانايى جسمى و هم به لحاظ
قاعده نفى حرج است. ظاهرا در اين مورد نظر فقها نفى تكليف است، نه عدم ترخيص. زيرا
كه عمار ياسر در سن نود سالگى و مسلم بن عوسجه در سنى متجاوز از هشتاد سالگى در
صحنه نبرد و در كربلا حاضر شده بودند.
ظاهر آيات جهاد حكايت از آن
دارد كه وجوب جهاد، وجوب كفايى است و اين مسئله از ضروريات دين محسوب مىشود.
پس از آنكه ماههاى حرام
(ذيقعده، ذيحجه، محرم و رجب) گذشت، آنگاه مشركين را هرجا بيابيد به قتل رسانيد و
آنها را دستگير كنيد و از هر سو در كمين آنها باشيد، چنانچه از شرك توبه كرده،
نماز بپا داشتند و زكات دادند، پس توبه را بپذيريد كه خدا آمرزنده و مهربان است.
(قاتِلُوا اَلَّذِينَ
لا يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ اَلْآخِرِ وَ لا يُحَرِّمُونَ ما
حَرَّمَ اَللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا يَدِينُونَ دِينَ اَلْحَقِّ مِنَ اَلَّذِينَ
أُوتُوا اَلْكِتابَ حَتّى يُعْطُوا اَلْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ).
(2)
«اى اهل ايمان با هركه از اهل
كتاب كه ايمان به خدا و روز قيامت نياورده است، و آنچه خدا و رسولش حرام كرده،
حرام نميدانند و به دين حق نمىگروند كارزار كنيد، تا آنگاه كه با ذلت و تواضع به
اسلام جزيه دهند».