حالى كه رابطه مسلمانان غير
عرب با امت عربى به مثابه رابطه سببى و به صورت اعضاى مستعرب است.
منبع
فقه سياسى 69/10.
ناسيوناليزم هاى عرب مسلمان
در جهان عرب ناسيوناليزم هايى
هستند كه عروبت و اسلام را با تمام مزاياى ايدئولوژيك هر دو، پذيرفته و آن دو را
در يك فلسفه سياسى مشترك تحت عنوان اسلام سياسى جهانشمول و برخاسته از فرهنگ عرب
وفق دادهاند.
به عقيده اين گروه هرچند
اسلام براى همه جهانيان عرضه شده، اما نبايد فراموش كرد كه به دلايل زير، اسلام يك
دين عربى است:
الف - زبان اسلام يعنى زبان
قرآن و سنت دو ركن و منبع ايدئولوژيك آن زبان عربى است؛
ب - پيامبر اسلام (ص) كه وحى
الهى بر او نازلشده و او مبلغ و صاحب رسالت اسلام است، يك عرب بوده است؛
ج - اسلام قبل از هر جاى ديگر
در ميان قبايل عرب و در يك منطقه بهطور كامل عربى انتشار يافته است؛
د - هدف اوليه رسالت اسلام
جزيرة العرب بوده و براساس آخرين وصيت پيامبر اسلام (ص) بايد اين منطقه پاكسازى مىشد؛
ه - عرب بهطور عام و قريش بهطور
خاص منزلت رفيع در اسلام دارد و بنابر بيشتر نظريات سياسى مذاهب اسلامى، امام و
خليفه بايد از قريش باشد؛
و - پيامبر (ص) خود بارها به
عرب بودن خود افتخار كرده است: «انا افصح من نطق بالضاد؛»
ز - برخى از فقهاى اسلام غير
عرب را كفو زوج عرب ندانستهاند، ح - رابطه اسلام با عرف و آداب عربى در تمامى
احكام امضايى و حتى در بسيارى از احكام تأسيسى به چشم مىخورد؛
ط - حج كه از فرايض مهم
اسلامى است از سنن عرب و مراسم باستانى اين قوم به شمار مىرود؛
ى - احترام به بيت سابقه
تاريخى عربى دارد؛
ك - خصايص عربى اسلام را مىتوان
در ابعاد مختلف اجتماعى، سياسى، اقتصادى، فرهنگى و حتى نظامى مشاهده كرد؛
ل - اسلام نخست به ايجاد وحدت
عربى دست يازيد؛
م - تداوم حكومتها و دولتهاى
اسلامى بيشتر در شكل عربى بوده است؛
ن - دوران بنى اميه عصر
شكوفايى ناسيوناليزم عرب به شمار مىآيد؛