انسانى و هويت مشترك بشرى را
از ميان نميبرد.(وَ ما كانَ اَلنّاسُ إِلاّ أُمَّةً
واحِدَةً فَاخْتَلَفُوا)(6). اختلاف شكلى و
صورى در رنگ و نژاد و زبان و ديگر عناصر مادى ريشه در نظام آفرينش دارد، كه معرفت
زاست(وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ
اِخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ)(7)
انسان موجودى است آزاد و با اختيار كه سرنوشت خود را خود مى سازد(فَمَنْ
شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ)(8).
او حامل بار امانت الهى و مسئوليت بزرگ از جانب خداست و با شرايط خاص (بلوغ، عقل،
آگاهى، قدرت، و اختيار) اين بار مسئوليت را به دوش مىكشد.(إِنّا
عَرَضْنَا اَلْأَمانَةَ عَلَى اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْجِبالِ
فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا اَلْإِنْسانُ)(9).
آرى همه انسانها در برابر
خدا يكسان مسئوليت دارند و نسبت به جامعه خويش نيز مسئولند(وَ
قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ)(10) «كلكم
راع و كلكم مسئول عن رعية» (11).
در مقايسه انسانها هيچگونه
تفاوتى نمىتواند معيار تبعيض باشد، مگر با علم و فضيلت و تقوى(إِنَّ
أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اَللّهِ أَتْقاكُمْ)(12).
ارزش هر انسان به ميزان عمل او بستگى دارد(كُلُّ
نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ)(13). اگر از
شخصيت تقوايى انسان صرفنظر شود، همه انسانها يكسانند «اصل المرء دينه و حسبه
خلقه و كرمه تقواه، ان الناس من آدم شرع سواء» (14).
يك سازمان و اداره حتى با
مؤلفههاى هوشمندى مانند وسايل الكترونيكى متفاوت است. اجزاى يك سازمان ادارى،
انسان است كه او موجودى است عاقل و متفكر و براساس آن تقدير و تدبير مىكند.(إِنَّهُ
فَكَّرَ وَ قَدَّرَ)(1)(قُلْ
إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ
تَتَفَكَّرُوا)(16). انسان موجودى است خودآگاه و
طالب بصيرت(بَلِ اَلْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ)(17).
و خود فراموشى براى او به معناى از دست دادن موقعيت و شخصيت انسانى او است:(وَ
لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اَللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ
اَلْفاسِقُونَ)(18).
در ديدگاه اسلامى، انسان
موجود برگزيده و شناخته شده است:(شاكِراً
لِأَنْعُمِهِ اِجْتَباهُ وَ هَداهُ)(19)
او بر ديگر موجودات برترى دارد(وَ فَضَّلْناهُمْ
عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً)(20).
انسان خليفه خدا و كدخداى زمين است:
((إِنِّي
جاعِلٌ فِي اَلْأَرْضِ خَلِيفَةً)(21). حركت
انسان در جهت آباد سازى زمين است:(هُوَ
أَنْشَأَكُمْ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ اِسْتَعْمَرَكُمْ فِيها)(22).
همواره انسان در معرض آزمايشها
و ابتلائات الهى قرار دارد و اين روند حركت به منظور سرعت بخشيدن به رشد او
است:(وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ
اَلْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ اَلْأَمْوالِ وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلثَّمَراتِ وَ
بَشِّرِ اَلصّابِرِينَ)(23). در كنار
استعدادهاى شگرف در وجود انسان خواستهها، طلب ها، شوق ها و جذبههاى وسيعى وجود
دارد كه دامنه آن در حد معينى متوقف نميشود و حركت مداومى را ايجاب مىكند:(يا
أَيُّهَا اَلْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ)(24).
و جز با رسيدن به لقاء اللّه سكون و آرامى نميپذيرد:(أَلا
بِذِكْرِ اَللّهِ تَطْمَئِنُّ اَلْقُلُوبُ)(2).
ظرفيت علمى انسان بر بيشترين ظرفيت ممكن است:(وَ
عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْماءَ كُلَّها)(26).
انسان، فطرتى خدا آشنا دارد و
به خداى خود در عمق وجدان خويش آگاهى دارد:(فَأَقِمْ
وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اَللّهِ اَلَّتِي فَطَرَ اَلنّاسَ عَلَيْها
لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اَللّهِ)(27). انسان به
جز عقل و تفكر از وجدانى اگاه و آگاهى بخش و كنترل كننده برخوردار است كه در درك و
سلوك او را يارى مىدهد:(وَ نَفْسٍ وَ ما
سَوّاهافَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها)(28)
و(وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اَللَّوّامَةِ)(29).
آفرينش در اختيار انسان قرار
گرفته:(وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي اَلسَّماواتِ وَ ما فِي
اَلْأَرْضِ جَمِيعاً)(30). هدف