نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 388
دیوان رسائل ثعله و عفره که به روش کلیله و دمنه نوشته شده است الهذلیه و المخزومی شجرة العقل النمر و الثعلب الوامق و العذراء ندود و لدود ضرتین (ضربین) اسباسنوس فی اتخاذ الاخوان الغزالین ادب اشک بن اشک (اسد بن اسد) تدبیر الملک و السیاسه نوشته ای به عیسی بن ابال در موضوع قضاوت7 المسائل الرّیاض رسالة فی البُخل8 الواص و العنه الضرس9 و القوانین.10 نام کتاب های سهل با تصحیف در منابع آمده و باعث تغییر معانی آنها شده است.
دیگر منابع: ادباء العرب 2/144 الفهرست (الندیم) 13/139 و 186 الوافی بالوفیات 16/18 اعیان الشیعه 7/323 لغت نامه دهخدا 8/12220.
سهل ـ رازی (160 ـ 238 هـ )
ابوعمرو سهل بن زنجلة بن ابی صغدی رازی اشتر خیاط.
حدود 160 هـ به دنیا آمد و سپس برای فراگیری حدیث مسافرت کرد و از جریر بن عبدالحمید، ابی بکر بن عیّاش، سفیان بن عیینه و دیگران حدیث شنید و در سال 180 هـ تمامی احادیثی را که شنیده بود، در کتابش جمع آوری کرد. در سال 230 هـ به بغداد مسافرت کرد و در آنجا به نقل و تألیف حدیث پرداخت. رجال اهل سنت او را محدّثی ثقه، راستگو و پرهیزگار دانسته اند.1 کسانی چون موسی بن هارون، ابوحاتم رازی و ادریس بن عبدالکریم از او روایت نقل کرده اند.2 ابوعمرو کتاب السنن را نوشته است. وی در سال 238 هـ از دنیا رفت.3
پی نوشت ها
[1] ـ سیر اعلام النبلاء 10/692. [2] ــ تاریخ بغداد 9/116. [3] ــ تاریخ الاسلام 17/188.*
دیگر منابع: الثقات 8/291 الجرح و التعدیل 4/198 تهذیب الکمال 12/186 طبقات علماء الحدیث 2/110 تذکرة الحفاظ 2/452 تقریب التهذیب 1/336 موضح اوهام الجمع و التفریق 2/141 معجم المؤلفین 4/283 الاعلام 3/142 خلاصة تهذیب تهذیب الکمال 4/251 تاریخ الطبری 9/269.
سهل ـ سجستانی (م 255 هـ )
ابوحاتم سهل بن محمد بن عثمان بن یزید سجستانی بصری جشمی.
در بصره سکونت داشت1 و از عالمان قرائت و نحو و لغت به شمار می رفت.2 ابوحاتم شعر هم می گفت و به علم عروض آگاهی داشت. از ابوزید انصاری، ابوعبیده و اصمعی فراوان روایت کرده و ابن درید در لغت بر او اعتماد نموده است.3 ابوداود، نسائی، ابوبکر بزاز و برخی دیگر از او روایت کرده اند و مبرّد نحوی در درس او حاضر شده است.4 سال مرگ او را مختلف نوشته اند، لیکن الندیم آن را به سال 255 هـ ثبت کرده و نام تألیفات سهل را چنین آورده است: کتاب ما یلحن فیه العامه الطیر المذکر و المؤنث النبات المقصور و الممدود المقاطع و المبادی الفرق القراآت الفضاحه النخله الاضداد القسی و النبال و السهام السیوف و الرماح الدرع و الجوشن الوحوش الحشرات الهجاء الزرع خلق الانسان الادغام اللبأ و اللبن و الحلیب الکرم الشتاء و الصیف النحل و العسل الابل التشوق الی الاوطان العشب و البقل الاتباع الخصب و القحط اختلاف المصاحف الحر و البرد و الشمس و القمر و اللیل و النهار الفرق بین الآدمیین و بین کل ذی روح5 و کتاب دیگری در موضوع قرائت به نام النقط و الشکل.6 متأخرین کتاب های دیگری را به او نسبت داده اند: غایة فی القراآت الاحدی عشر اعراب القرآن المزال و المفسد7 الغیث الفرس المیاه الاتباع الجراد الفرق الآدمیین و ذوات الاربع الزینه8 المعمرون9 الهمزه10 و الدُّرع و الترس.11
پی نوشت ها
[1] ـ الثقات 8/293. [2] ــ سیر اعلام النبلاء 12/268. [3] ــ الفهرست (الندیم) 64. [4] ــ سیر اعلام النبلاء 12/268. [5] ــ الفهرست (الندیم) 64. [6] ــ همان 38. [7] ــ کشف الظنون 1/123 و 2/1189 و 1458. [8] ــ هدیة العارفین 1/411. [9] ــ المستدرک علی معجم المؤلفین 283. [10] ــ ایضاح المکنون 2/351. [11] ــ الوافی بالوفیات 16/14.*