نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 417
نبود.7 وی قائل است که تعداد سوره های قرآن 113سوره است.8 برخی او را فردی مورد اعتماد دانسته9 و گروهی قرائت او را مردود شمرده اند.10 ذهبی قرائت وی را شاذ دانسته و گفته است که قرائت او به ثبت نرسیده است.11 کسانی چون هارون نحوی،12 حماد بن سلمه و یزید بن زیاد از شاگردان جحدری بوده و از او روایت کرده اند.13 از آثارش کتاب العدد می باشد.14 جحدری سرانجام به سال 12815 یا 12916 هـ درگذشت.
پی نوشت ها
[1] ـ الطبقات الکبری 7/235. [2] ــ تاریخ یحیی بن معین 2/166 التاریخ الکبیر 6/486. [3] ــ الثقات 5/240 تاریخ الاسلام 8/141. [4] ــ تاریخ الاسلام 8/141. [5] ــ التاریخ الکبیر 6/486 الثقات 5/240. [6] ــ التاریخ الکبیر 6/486 الجرح و التعدیل 3/1/349. [7] ــ تاریخ الاسلام 8/140 الوافی بالوفیات 16/568. [8] ــ الفهرست (الندیم) 30. [9] ــ الجرح و التعدیل 3/1/349 الوافی بالوفیات 16/568. [10] ــ میزان الاعتدال 2/354 لسان المیزان 3/220. [11] ــ تاریخ الاسلام 8/141 غایة النهایه 1/349. [12] ــ التاریخ الکبیر 6/487. [13] ــ الجرح و التعدیل 3/1/349 و 6 / 349. [14] ــ الفهرست (الندیم) 40. [15] ــ تاریخ الاسلام 8/141. [16] ــ الثقات 5/240.*
دیگر منابع: تاریخ خلیفة بن خیاط 312.
عاصم ـ حناط (در عصر امام صادق(علیه السلام))
ابوالفضل عاصم بن حمید حنّاط حنفی کوفی.
یکی از اصحاب امام صادق(علیه السلام)بوده1 و از آن بزرگوار روایت نقل می کرد.2 همچنین از ابوبصیر، محمد بن مسلم3 و به قولی جابر جعفی4 روایت کرده است. صفوان بن یحیی،5 محمد بن عبدالحمید6 و دیگران از او روایت نقل می کردند. ایشان از راویان ثقه،7 صدوق8 و امامی مذهب9 بوده است. وی در کوفه درگذشت.10 عاصم دارای کتابی بوده که از آن به اصل نیز تعبیر شده است.11
پی نوشت ها
[1] ـ رجال الطوسی 262. [2] ــ رجال النجاشی 2/158. [3] ــ اختیار معرفة الرجال 25 و 42. [4] ــ الذریعه 2/162. [5] ــ اختیار معرفة الرجال 17. [6] ــ الفهرست (طوسی) 120. [7] ــ منهج المقال 186. [8] ــ رجال ابن داود 192. [9] ــ دائرة المعارف الشیعیة العامه 12/15. [10] ــ اختیار معرفة الرجال 367. [11] ــ رجال النجاشی 2/158 الذریعه 2/16.*
دیگر منابع: رجال البرقی 45 خلاصة الاقوال 125 جامع الرواة 1/425 تنقیح المقال 2/113 قاموس الرجال 5/181.
عاصم ـ کوزی (در عصر امام صادق(علیه السلام))
ابوشعیب عاصم بن سلیمان کوزی بصری تمیمی عبدی.
اهل بصره بود1 و یکی از اصحاب امام صادق(علیه السلام)به شمار می رفت2 و از آن امام همام3 و همچنین از هشام بن حسان و عاصم احول روایت می کرد.4 افرادی چون حسن بن عرفه و حرشی از او روایت نقل می کردند.5 او از راویان امامیه و مورد اعتماد بوده است،6 گرچه از اهل سنت نیز شمرده شده است.7 برخی از ارباب رجال اهل سنت گفته اند که او از راویان کذّاب و دروغگو بوده و از پیش خود حدیث وضع می کرد و احادیث او متروک و غیرقابل اعتماد می باشد. کتاب الحدیث اثر اوست.8
پی نوشت ها
[1] ـ الانساب 5/107. [2] ــ رجال الطوسی 263. [3] ــ رجال النجاشی 2/157. [4] ــ الانساب 55/107. [5] ــ همان. [6] ــ رجال النجاشی 2/157 رجال ابن داود 192 قاموس الرجال 5/185. [7] ــ قاموس الرجال 5/185. [8] ــ الذریعه 6/340.*
دیگر منابع: جامع الرواة 1/426 منهج المقال 186 خلاصة الاقوال 125 نقد الرجال 176.
عاصم ـ واسطی (150 ـ 221 هـ )
ابوالحسین عاصم بن علی بن عاصم بن صهیب تمیمی قرشی واسطی.
اهل واسط1 و از موالی قریبه دختر محمد بن ابی بکر قرشی واسطی بود و در سال 150 هـ به دنیا آمد.2 مدت مدیدی در بغداد می زیست. او از حافظان و پیشوایان علم حدیث در عراق و واسط بود3 و دانش خویش را از کسانی چون سلیمان بن مغیره، لیث بن سعد، مسعودی و بسیاری دیگر فرا گرفت. علی رغم آنکه گروهی وی را مورد اعتماد دانسته اند، ولی گفته اند که واسطی در نقل روایات بسیار دچار خطا شده4 و لذا برخی وی را ضعیف،5 و گروهی کذّاب برشمرده اند.6 عاصم در مسجد رصافه بغداد کرسی تدریس داشت و هزاران شاگرد از راه های دور و نزدیک در درس وی حضور می یافتند و بسیاری از اوقات با کمبود فضای درس مواجه می شدند.7 از جمله شاگردان معروف او بخاری صاحب صحیح،8 ابوزرعه رازی9 و محمد بن یحیی بوده اند.10
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 417