responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 511

شیعیان انتخاب شد و به مدینه رفت12 و ظاهراً به خدمت امام کاظم(علیه السلام)شرفیاب شد. به گفته الندیم، وی چپ چشم و لوچ بوده است.13 کتاب الحدیث اثر اوست.14

پی نوشت ها

 


[1] ـ رسالة ابن غالب الزراری 216.
[2] ــ الرسالة العددیه 25.
[3] ــ رجال الطوسی 240.
[4] ــ رسالة ابی غالب الزراری 216.
[5] ــ اختیار معرفة الرجال 208.
[6] ــ الرسالة العددیه 25 و41.
[7] ــ رسالة ابی غالب الزراری 216.
[8] ــ الفهرست (طوسی) 107.
[9] ــ رجال النجاشی 2/43.
[10] ــ اختیار معرفة الرجال 181.
[11] ــ رجال النجاشی 2/43 رجال ابن داود 218.
[12] ــ رسالة ابی غالب الزراری 217.
[13] ــ الفهرست (الندیم) 276.
[14] ــ الذریعه 6/347.*

دیگر منابع: رجال بحرالعلوم 1/249 و 255 مستدرکات علم رجال الحدیث 5/134 دائرة المعارف الشیعیة العامه 12/453 رجال البرقی 23 جامع الرواة 1/524 قاموس الرجال 6/198 اعیان الشیعه 8/138 تنقیح المقال 2/235.

عبید ـ عامری (م 294 هـ )

 

ابوسعید عبید بن محمد بن کثیر (کثیر بن محمد) عامری کلابی وحیدی.

منابع رجالی آگاهی چندانی از شرح حال او به دست نمی دهند، جز اینکه شاگرد کسانی مانند نوح بن دراج، اسماعیل بن موسی فزاری و یحیی بن حسن بن فرات بوده و عبدالصمد بن علی بن مکرم طستی، محمد بن عبدالله بن محمد بن حفده و محمد بن احمد بن محمد بن مخزوم از او روایت کرده اند.1 عبید از اهالی کوفه بوده و علمای شیعه وی را به خاطر جعل احادیث مورد طعن قرار داده و روایات او را قابل اعتماد نمی دانند. او کتابی به نام التخریج فی بنی الشّیصُبان2 دارد که بیشتر محتوای آن آلوده به جعل و دروغ می باشد و مطالب صحیح آن کم است. دیگر آثار او عبارت اند از: الفضائل المعرفه3 المختار الارج الانوار تفسیر غریب الصادقین(علیهما السلام) و مشاتمة الاشراف.4 عبید در رمضان سال 294 درگذشت.5

 

پی نوشت ها


[1] ـ مستدرکات علم رجال الحدیث 5/168.
[2] ــ نامی است برای شیطان. برخی مراد از بنی شیصبان را بنی عباس دانسته اند بحارالانوار 36/356.
[3] ــ رجال النجاشی 2/43.
[4] ــ معالم العلماء 82 و 83.
[5] ــ رجال النجاشی 2/43.*

 

دیگر منابع: لسان المیزان 4/123 میزان الاعتدال 3/22 تنقیح المقال 2/237 منهج المقال 217 جامع الرواة 1/526 معجم الرجال الحدیث 11/57 مجمع الرجال 4/116 قاموس الرجال 6/204 نقد الرجال 214 خلاصة الاقوال 245 رجال ابن داود 472 هدیة العارفین 1/645 معجم المؤلفین 6/235.

عبید ـ کوفی (در عصر امام صادق(علیه السلام))

 

ابومحمد عبید بن عبدالرحمان بن محمد کوفی مرهبی.

 

از اصحاب امام صادق(علیه السلام) به شمار می آید.1 او محدثی امامی بوده است.2 برخی از رجالیون او را مجهول الحال توصیف کرده اند.3 وی دارای مجموعه روایاتی بوده است که ابراهیم بن سلیمان خزّاز آن را روایت کرده است.4

پی نوشت ها

 


[1] ـ رجال الطوسی 240.
[2] ــ الفهرست (طوسی) 108 تنقیح المقال 2 / 236.
[3] ــ تنقیح المقال 2 / 236.
[4] ــ الفهرست (طوسی) 108.*

دیگر منابع: منهج المقال 217 معجم رجال الحدیث 11 / 55 جامع الرواة 1 / 526 طرائف المقال 1 / 324.

عبید ـ کوفی (قرن سوم هجری)

 

عبید بن حسن کوفی.

اهل کوفه، از بستگان فضل بن جعفر بزاز و از محدثان شیعه بوده است. او را فردی موثق و مورد اعتماد و در عین حال دارای روایات کم1 و از کسانی که از ائمه(علیهم السلام) روایتی ندارند، توصیف کرده اند.2 کتاب الحدیث اثر او می باشد3 که قاسم بن محمد بن حسین راوی آن است.4 از اساتید وی گزارشی در دست نیست، اما احمد بن محمد بن خالد برقی (م 280 هـ ) از شاگردان و راویان اوست.5 بر این اساس، وفات عبید هم در قرن سوم تخمین زده می شود.

 

پی نوشت ها


[1] ـ رجال النجاشی 2/43.
[2] ــ رجال ابن داود 218.
[3] ــ الذریعة 6/347.
[4] ــ رجال النجاشی 2/43.
[5] ــ تنقیح المقال 2/235.*

 

دیگر منابع: خلاصة الاقوال 127 منهج المقال 216 نقد الرجال 213 جامع الرواة 1/524 طرائف المقال 1/323 هدایة المحدثین 108 معجم رجال الحدیث 11/46.

عبید ـ کیّس (م قرن اول هجری)

 

عبید کیّس نمری.

 

از وی جز اطلاعات اندکی که الندیم ارایه کرده، چیزی در دست نیست. الندیم می نویسد که عبید نخستین کسی است که در اسلام به

نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 511
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست