نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 526
الملاحم الدلائل فضل الکوفه المواعظ المعرفة التنزیل من القرآن و التحریف الزهد الانبیاء الغیبه البشارات الطب اسماء آلات رسول الله و اسماء سلاحه العلل الرجال وفاة (صفاة) النبی عجائب بنی اسرائیل ما روی فی الحمام الجنة و النار الدعاء و المثالب و کتاب اثبات امامة عبدالله.11 نجاشی همچنین از کتاب معروف به اصفیاء امیرالمومنین(علیه السلام) که به ابوالحسن نسبت داده اند، نام برده و گفته است که اساتید ما معتقدند چنین کتابی از او نیست.12
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست (طوسی) 92. [2] ــ رجال النجاشی 2/83. [3] ــ همان. [4] ــ الفهرست (طوسی) 92. [5] ــ اختیار معرفة الرجال 530. [6] ــ رجال الطوسی 419 و 433. [7] ــ معجم رجال الحدیث 11/338 و 339. [8] ــ رجال النجاشی 2/83. [9] ــ معجم رجال الحدیث 11/335. [10] ــ الاعلام 4/272 معجم رجال الحدیث 11/334. [11] ــ رجال النجاشی 2/83 الفهرست (طوسی) 92. [12] ــ رجال النجاشی 2/84.*
دیگر منابع: معالم العلماء 65 جامع الرواة 1/569 خلاصة الاقوال 93 تنقیح المقال 2/280 نقد الرجال 230 اختیار معرفة الرجال 181، 345 و 485 هدایة المحدثین 215 الذریعه 5/164.
علی ـ ابن کردین (م قرن سوم هجری)
ابوالحسن علی بن کردین.
از محدثان شیعه بوده و محمد بن علی بن محبوب از وی روایاتی را نقل کرده است.1 وی دارای کتاب الحدیث بود.2 تاریخ درگذشت وی به دست نیامد، اما احمد بن ادریس (م 306 هـ )3 راوی محمد بن محبوب،4 و او راوی ابن کردین است، بنابراین وفات علی را می توان در قرن سوم دانست.
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست (طوسی) 97 هدایة المحدثین 118. [2] ــ الذریعه 6/351. [3] ــ رجال النجاشی 1/236. [4] ــ همان 2/245.*
دیگر منابع: معالم العلماء 103 مجمع الرجال 4/214 جامع الرواة 1/596 نقد الرجال 241 منهج المقال 237 تنقیح المقال 2/302.
علی ـ ابن مسکان (م قرن سوم هجری)
علی بن عبدالله بن مسکان.
از محدثان شیعه و استاد یحیی بن زکریا لؤلؤی است1 و از او یک اثر به نام کتاب الحدیث ثبت کرده اند.2 تاریخ وفات وی معلوم نیست، ولی چون محمد بن جعفر رزاز (م 316 هـ ) از یحیی بن زکریا شاگرد علی بن عبدالله روایت کرده، می توان وفات او را نیز در قرن سوم دانست.3 بیش از این اطلاعی از زیست نامه وی در اختیار نیست.
پی نوشت ها
[1] ـ رجال النجاشی 2/99. [2] ــ الذریعه 6/350. [3] ــ معجم رجال الحدیث 15/172 و 20/50.*
دیگر منابع: رجال ابن داود 264 منهج المقال 235 تنقیح المقال 2/297 نقد الرجال 239 جامع الرواة 1/591 معجم رجال الحدیث 12/84.
علی ـ ابنوهبان (در عصر امام کاظم(علیه السلام))
علی بن وهبان بن عیسی.
در شمار اصحاب امام کاظم(علیه السلام) یاد شده1 و از عمویش هارون بن عیسی روایت کرده است2 و محمد بن خالد برقی از وی روایت می کند.3 علی بن وهبان از راویان ضعیف4 و واقفی مذهب بود.5 او دارای کتابی بوده6 که از آن به کتاب الحدیث تعبیر شده است.7
پی نوشت ها
[1] ـ رجال الطوسی 356. [2] ــ الکافی 4/9. [3] ــ جامع الرواة 1/607. [4] ــ الوجیزه 75 رجال ابن داود 487. [5] ــ اختیار معرفة الرجال 468. [6] ــ الفهرست (طوسی) 96. [7] ــ الذریعه 6/353.*
دیگر منابع: مجمع الرجال 4/233 خلاصة الاقوال 234 معجم رجال الحدیث 12/219 منهج المقال 240 هدایة المحدثین 119 معالم العلماء 60 طرائف المقال 1/224 المعجم الموحد 2/139 نقد الرجال 245.
علی ـ ابن یقطین (124 ـ 182 هـ )
ابوالحسن علی بن یقطین بن موسی بن عبدالرحیم بغدادی اسدی کوفی.
وی به سال 124هـ در کوفه به دنیا آمد وهمراه پدر به مدینه هجرت کرد و پس از آن به بغداد آمد.1 در آغاز به داد و ستد ابزار (نوعی ادویه یا دیگ افزار) پرداخت،2 سپس به دستگاه خلافت عباسیان راه یافت و از کارگزاران مهدی عباسی (خلافت 158 ـ 169 هـ )،3 و از نزدیکان هارون الرشید (خلافت 170 ـ 193 هـ ) گردید. در شیعی بودن او تردید نیست، اما مذهب او همانند پدرش از نظر عباسیان پنهان بود.4 علی از اصحاب امام کاظم(علیه السلام)بود5 و با امام ارتباط نزدیک داشت و نزد حضرت از اعتبار بسیاری برخوردار
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 526