نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 545
ابن طباطبا محمد بن ابراهیم وارد مذاکره شد و او رهبری قیام را پذیرفت و به کوفه رفت.8 پس از آن ابن طباطبا تصمیم گرفت علی بن عبیدالله را به عنوان جانشین خود معرفی نماید و اگر نپذیرفت یکی از پسران او محمد یا عبیدالله را جانشین خود قرار دهد، ولی علی بن عبیدالله آن را قبول نکرد و حتی پسرش محمد را از شرکت در قیام باز داشت.9 بنابراین، سخن علی بن محمد نسّابه علوی مبنی بر کوفی بودن و شرکت او در قیام ابوالسرایا10 قویاً مورد تردید است، مگر اینکه در اواخر عمر از مدینه به کوفه مهاجرت کرده و این گمان را برانگیخته باشد که او نیز همانند سایر علویان در این قیام شرکت داشته است، چرا که کوفه کانون نهضت های علوی و مرکز قیام ابوالسرایا بود. با وجود این، نسل علی از پسرانش عبیدالله و ابراهیم ادامه و گسترش یافت و در عراق به ریاست و نقابت رسیدند. بنومحترق، بنوطقطقه (طُفَیطفه)، محمد نصیبینی قاضی دمشق و محمد بن محمد بن علی جرار نسّابه استاد سید رضی و مرتضی از نسل اویند.11 تاریخ درگذشت علی بن عبیدالله به دست نیامد، اما از آنجا که ابن طباطبا در سال 199 هـ قیام کرد و در همان سال کشته شد،12 باید دعوت او از علی برای جانشینی در همان سال باشد، بنابراین به احتمال قریب به یقین مرگ علی بن عبیدالله در قرن سوم رخ داده است. وی علاوه بر زهد، فاضل و محدث بود و کتابی به نام الحج دارد که همه آن را از امام کاظم(علیه السلام)روایت کرده است.13
پی نوشت ها
[1] ـ عمدة الطالب 321. [2] ــ رجال النجاشی 2/80. [3] ــ سر السلسلة العلویه 71. [4] ــ همان. گفتنی است علی بن حسن مثلث و همسرش زینب هم به زوج صالح ملقب اند مقاتل الطالبیین 129. [5] ــ تنقیح المقال 2/298. [6] ــ اختیار معرفة الرجال 593. [7] ــ طرائف المقال 1/331 معجم رجال الحدیث 13/95. [8] ــ مقاتل الطالبیین 344. [9] ــ سر السلسلة العلویه 71. [10] ــ المجدی فی انساب الطالبیین 197. [11] ــ عمدة الطالب 321. [12] ــ تاریخ خلیفة بن خیاط 385. [13] ــ رجال النجاشی 2/80.*
دیگر منابع: الاختصاص 89 الامالی (طوسی) 490 رجال ابن داود 246 جامع الرواة 1/592 بحارالانوار 49/223 قاموس الرجال 7/506 الشجرة المبارکه 156 و148 الذریعه 6/251.
علی ـ صنعانی (در عصر امام صادق(علیه السلام))
علی بن سوید صنعانی.
امامی مذهب بود و کتابی دارد که احمد بن سهل آن را روایت کرده است.1 برخی احتمال داده اند که علی بن سوید حضرمی همین شخص می باشد، چرا که حضرموت و صنعاء هر دو در یمن هستند و همچنین شیخ طوسی در رجال خود به صنعانی اشاره ای نکرده و فقط حضرمی را آورده است.2 در صورت اتحاد این دو، علی اهل کوفه بوده و از اصحاب امام صادق(علیه السلام)می باشد.3
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست (طوسی) 96. [2] ــ معجم رجال الحدیث 12/56. [3] ــ رجال الطوسی 246.*
دیگر منابع: معالم العلماء 98 مجمع الرجال 4/200 قاموس الرجال 7/488 نقد الرجال 236 تنقیح المقال 2/292 منهج المقال 234 جامع الرواة 1/586 الذریعه 6/350.
علی ـ صیرفی (قرن دوم هجری)
علی بن حسن صیرفی.
از محدثان شیعه بود و دارای کتابی است که محمد بن ابی عمیر آن را از صیرفی نقل کرده است.1 با توجه به زمان مرگ ابن ابی عمیر (م217 هـ ) می توان صیرفی را از رجال قرن دوم دانست. بیش از این اطلاعی از او به دست نیامد.
پی نوشت ها
[1] ـ رجال النجاشی 2/111.*
دیگر منابع: الفهرست (طوسی) 97 تنقیح المقال 2/278 جامع الرواة 1/548 منهج المقال 229 نقد الرجال 230 قاموس الرجال 7/409 مجمع الرجال 4/180 معالم العلماء 67 معجم رجال الحدیث 11/348 حاوی الاقوال 4/41.
علی ـ صیمری (م 280 هـ )
علی بن محمد بن زیاد صیمری.
از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری(علیهما السلام) بود.1 از جعفر بن محمد بن عبیدالله روایت دارد و محمد بن عمر از او روایت کرد.2 صیمری از بزرگان شیعه و از پیش گامان علم و کتاب و ادب و معرفت بود. مکاتباتی با دو امام هم عصر خویش داشت و جوابی از آن بزرگواران دریافت داشت.3 وی از معجزات امام حسن عسکری(علیه السلام)روایاتی را نقل کرده است.4 همچنین توقیعی از طرف حضرت صاحب الامر(علیه السلام) به او رسیده است. شیخ صدوق در مورد این توقیع می نویسد که علی بن محمد صیمری در نامه ای از آن حضرت کفنی
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 545