نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : گرمارودى، سيد على جلد : 1 صفحه : 453
به نام خداوند بخشنده بخشاينده 1 صاد، سوگند به قرآن بيانگر [1] (كه تو از پيامبرانى) 2 امّا [2] كافران در غرور و ناسازگارىاند. 3 چه بسيار نسلهاى پيش از ايشان را نابود كرديم كه بانگ (به رهايى) برداشتند اما ديگر زمان فرار (و رهايى) نبود. 4 و از اينكه بيمدهندهاى از خودشان به سراغشان آمد شگفتى كردند و كافران گفتند: اين جادوگرى بسيار دروغگوست. 5 آيا (همه) خدايان را خدايى يگانه كرده است؟ بىگمان اين چيزى شگفت است. 6 و سركردگان آنان راه افتادند (و به همراهان خود گفتند): برويد و در (پرستش) خدايان خود شكيبا باشيد كه اين چيزى است كه (از شما) مىخواهند. 7 ما چنين چيزى در آيين واپسين نشنيديم، اين جز دروغبافى نيست. 8 آيا از ميان ما قرآن (تنها) بر او نازل شده است؟ بارى [3] آنان از يادكرد من در ترديدند يا [4] هنوز عذاب مرا نچشيدهاند. 9 يا گنجينههاى بخشايش پروردگار پيروز بخشنده تو نزد آنان است؟ 10 يا فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست از آن ايشان است؟ پس بر ريسمانها (به آسمان) فرا روند! (تا جلو وحى را بگيرند). [5] 11 اينان در آنجا سپاهى اندك از دستههاى شكست خوردهاند. 12 پيش از ايشان قوم نوح و عاد و فرعون دارنده ميخها [6] هم، (پيامبران را) دروغگو انگاشتند. 13 و ثمود و قوم لوط و «اصحاب ايكه» همان گروهها (ى شكست خورده) بودند ... 14 ... هيچ يك جز اينكه پيامبران را دروغگو شمردند كارى نكردند و كيفر من بر آنان به حقيقت پيوست. 15 و اينان جز بانگى يگانه (و آسمانى) را انتظار نمىبرند كه آن را هيچ بازگشت نيست. 16 و مىگفتند: پروردگارا! نامه كردار [7] ما را پيش از روز حساب به ما با شتاب ده! [1]. الذّكر: على ثمانية عشر وجها ... و الوجه الثّالث عشر: الذّكر يعنى البيان كقوله تعالى فى «ص»: «و القرآن ذى الذّكر» يعنى ذى البيان- الوجوه و النّظاير، ص 337. (2، 3، 4). در اصل: بلكه. [5]. رجوع فرماييد به الميزان، ج 17، ص 184 و 185. [6]. ذى الاوتاد يعنى دارنده ميخها؛ مؤلف الميزان، اينكه برخى ذى الاوتاد را «صاحب سپاه» يا نظاير آن دانستهاند، بىاساس مىداند- الميزان، ذيل همين آيه. [7]. القطّ: الكتاب و الصّك (- كتاب و هو فارسىّ معرّب)- مختار الصّحاح، چاپ بيروت، صص 542 و 367/ مولف الميزان آن را بهره و سهم عذاب دانسته است- الميزان، ج 17، ص 186.
نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : گرمارودى، سيد على جلد : 1 صفحه : 453